اکنون قیمت‌ها نزدیک به رکورد بالا باقی مانده‌اند، اما معامله‌گران شرط می‌بندند که مشابه بازار اوراق قرضه دولت ژاپن وضعیت در این بازارها نیز به تعادل می‌رسد. شاخص بانک آمریکا که نوسانات مورد انتظار در بازار خزانه‌داری آمریکا را ردیابی می‌کند، پس از صعود به بالاترین سطح خود در بیش از یک دهه، چهار ماه پیش، به کف رکورد رسیده بود. در این نوع محیط، پیدا کردن لبه مطمئن برای سرمایه‌گذاران دشوار است. مطمئنا خطر طولانی‌مدت وجود دارد که همه‌جا مانند ژاپن درگیر شرایط مشابهی شود. اگر هیچ گونه ناپایداری وجود نداشته باشد و نقدینگی شروع به کاهش کند، کسب درآمد به‌طور فزاینده‌ای سخت می‌شود. معامله‌گران وال‌استریت نیز پس از ۳ماهه دوم خود را برای کاهش سرعت نیمه دوم آماده می‌کنند. انتظار می‌رود درآمدهای تجاری در ماه‌های آینده به نصف کاهش یابد. مداخله گسترده بانک مرکزی در بازارهای اوراق بهادار چیز جدیدی نیست. در دهه گذشته از آخرین بحران مالی، برنامه‌های خرید اوراق قرضه با هدف پایین آمدن بازدهی‌های بلند‌مدت، اغلب با هدف جابه‌جایی سرمایه‌گذاران به دارایی‌های ریسک‌پذیر انجام شده است. اما پاسخ به ویروس کرونا، چه در مقیاس و چه از نظر خرید، زمینه جدیدی را شکسته است. فدرال رزرو ایالات‌متحده متعهد شده است که اوراق خزانه‌داری‌ها را در مقادیر نامحدود بخرد. بانک مرکزی انگلیس مبلغ ۳۰۰ میلیارد پوند خرید را اعلام کرده است، در حالی که بانک مرکزی اروپا قصد دارد ۳۵/ ۱ هزار میلیارد یورو را تحت‌برنامه خرید اضطراری همه‌گیری خود خریداری کند. در نتیجه این فعالیت، بازدهی کلیدی اوراق قرضه دولتی نسبت به چشم‌انداز رشد اقتصادی و تورم به بازار اوراق جدید ضربه می‌زند، زیرا دولت‌ها سیاست‌های مبارزه با بحران را تامین می‌کنند. سرمایه‌گذاران می‌گویند این مداخلات، بانک‌های مرکزی را یک قدم به سیاست دیگری که بانک ژاپن استفاده می‌کرد نزدیک می‌کند: کنترل منحنی بازدهی اوراق.

ژاپن وعده خرید بدون محدودیت برای نگه داشتن بازدهی ۱۰ ساله نزدیک به صفر را داده است. تا کنون، فقط بانک مرکزی استرالیا از این پروسه پیروی کرده است، اما فدرال رزرو درباره اتخاذ این سیاست برای اولین بار از دهه ۱۹۴۰ بحث کرده است. سرمایه‌گذاران می‌گویند که هدف خرید دارایی‌ها برای پوشاندن هزینه‌های وام گرفتن در حالی که دولت‌ها بدهی‌های خود را دارند، به‌طور فزاینده‌ای شبیه سیاست ژاپن است، اما سرمایه‌گذاران می‌گویند: کنترل منحنی بازدهی در حال رخ دادن است بدون اینکه نامی از آن به میان بیاید. توجیه آنها این است که عملکرد صحیح بازارها را حفظ کنند.

طبق داده‌های Tradeweb، در یک ماه گذشته، عملکرد ۱۰ ساله اوراق خزانه‌داری بین ۶/ ۰ و ۷۸/ ۰ درصد باقی مانده است. پیش‌بینی اینکه وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده تبدیل به یک سد کنترل‌کننده، کاملا مانند بازار اوراق دولتی ژاپن شود، دشوار است، اما اگر به عملکرد محدود نسخه ۱۰ ساله در طی چند هفته گذشته دقت شود، مطمئنا همه چیز در همان جهت حرکت می‌کند. حتی در منطقه یورو، جایی که وضعیت با حضور ۱۹ عضو پیچیده است و هر کدام منحنی بازدهی دولت خود را دارند، برخی از سرمایه‌گذاران معتقدند که بانک مرکزی به‌طور ضمنی کف را زیر قیمت اوراق قرار می‌دهد. برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی اروپا به‌طور موثر کنترل منحنی بازدهی را دنبال می‌کند.