موج نزولی حاکم بر معاملات روز گذشته بورس که در همان دقایق آغازین معاملات شروع شد، بیشتر تحت‌تاثیر جو هیجانی ناشی از شایعاتی در زمینه قرنطینه تهران قرار داشت. به‌طوری‌که تشدید ناگهانی فشار فروش در سهام تحت‌تاثیر همین شایعات شکل گرفت و تا پایان معاملات نیز ادامه داشت. از این رو ۸۰درصد از نمادهای فعال در این بازار با صف فروش به‌کار خود پایان دادند. (۲۴۸نماد از ۳۰۹ نماد با صف فروش همراه بودند که ارزش صف‌های مزبور به ۱۷۳۴میلیارد تومان رسید). این موضوع در نهایت موجب از دست رفتن ۱۷هزار و ۴۷۳واحد از ارتفاع شاخص کل بورس (معادل ۴/ ۳درصد) شد. شاخص کل هم‌وزن اما ۸/ ۱ درصد افت کرد که حکایت از کاهش قیمت کمتر نمادهای کوچک بازار داشت.

ویروس کرونا اما تنها داخل کشور را تحت‌تاثیر قرار نداده است. هر چند اخبار مبتلایان به کرونا در چین رو به کاهش است، ولی میزان مرگ ناشی از این بیماری در دیگر کشورها به‌صورت چشم‌گیر بالا بوده و بسیاری از کشورها طی همین چند روز اخیر بحران ویروس کرونا را جدی گرفته و اثرات آن را در تعطیلی مراکز مختلف عمومی به منظور جلوگیری از شیوع ویروس شاهد هستیم. در این راستا روز گذشته شایعاتی نیز درخصوص قرنطینه تهران منتشر شد که تا این لحظه کاملا تکذیب شده است. به‌طوری‌که شایعه قرنطینه شدن تهران که از قول دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان و از قول خبرگزاری رسمی دولت در فضای مجازی دست به دست می‌شود، تکذیب شد. در همین راستا روابط عمومی سازمان بورس اوراق بهادار نیز در فضای مجازی اقدام به شفاف‌سازی کرد و هرگونه تعطیلی از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌ای را در بازار سرمایه رد کرد. یاسر فلاح درخصوص فاینکس ۲۰۲۰ نیز عنوان کرد که در انتظار اعلام زمان جدید برای برگزاری این رویداد مهم هستیم. طبق برنامه‌ریزی‌های قبلی قرار بود سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه یکم تا چهارم اردیبهشت سال ۱۳۹۹ برگزار شود. با این حال و به‌رغم طی شدن مراحل پایانی برگزاری این رویداد مهم مالی با توجه به شرایط کشور و حوزه سلامت عمومی مردم به‌دنبال تغییر زمان برگزاری آن هستیم.

این درحالی است که برخی نهادهای فعال در بازار سرمایه، فعالیت‌های خود را کاهش داده‌اند. در این راستا شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در اطلاعیه‌ای از عدم ارائه خدمات حضوری در محل شرکت خبر داد و عنوان کرد: ارائه خدمات حضوری تا اطلاع ثانوی در محل این شرکت (سمات) مقدور نیست. همچنین از سهامداران درخواست کرد ترتیبی اتخاذ کنند تا تمامی مکاتبات تا حد امکان از طریق شرکت پست جمهوری اسلامی یا به‌صورت الکترونیکی ارسال شوند. این شرکت عنوان کرد: «ناشرانی که درخواست گزارش دارند، فرم مربوطه در سایت را تکمیل کرده و در بخش توضیحات ایمیل شرکتی و شماره تلفن شخص رابط را درج و فکس کنند تا پس از تهیه گزارش و اعلام هزینه به رابط و پرداخت توسط ایشان، نتیجه گزارش به ایمیل درج شده ارسال شود.»

درهمین راستا گروه صنایع کاغذ پارس نیز از تعطیل شدن فعالیت کارخانه به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و حفاظت از سلامتی کارکنان از یکشنبه ۲۵اسفندماه تا ۸فروردین سال ۹۹ خبر داد. بعد از اعلام شفاف‌سازی یادشده بر سامانه اطلاع‌رسانی کدال، نماد مزبور بدون محدودیت دامنه نوسانی بازگشایی شد و افت قیمت ۵/ ۷درصدی را در قیمت پایانی هر سهم تجربه کرد. شرکت فیبر ایران نیز دیگر شرکت فعال در بورس تهران بود که درباره تعلیق تمامی فعالیت‌ها توضیح داد و آماده بازگشایی نماد در معاملات امروز یکشنبه شد. براین اساس، «چفیبر» اعلام کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در استان گیلان و به منظور حفظ سلامتی نیروها، فعالیت‌های کارخانه از ۱۷ اسفند به حالت نیمه تعطیل درآمده بود. ولی به‌دلیل ادامه وضعیت، تمامی فعالیت‌های کارخانه از ۲۴ اسفند تا ۱۶ فروردین به‌طور کامل تعطیل است. آمار تولید و فروش ماهانه در موعد مقرر وفق قوانین سازمان بورس منتشر خواهد شد. همان‌طور که عنوان شد روز گذشته ‌ریزش شدیدی در نماگر اصلی بازار سهام شاهد بودیم که به از دست دادن ۱۸کانال ختم شد. در این میان بزرگان بازار در افت مزبور نقش مهمی داشتند. به‌طوری‌که ملی مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و فولاد مبارکه در مجموع بیش از ۴۸۰۰واحد‌ریزش را رقم زدند.

این درحالی است که در شرایط منفی دیروز، معاملات برخی از گروه‌ها با وضعیت قابل توجهی همراه بود. به‌طوری‌که گروه غذایی با ارزش معاملات بیش از ۶۵۵میلیارد تومانی در صدر دیگر صنایع قرار گرفت. شاخص صنعت مزبور نیز درحالی با رشد ۴/ ۰درصدی همراه شد که در این میان دو نماد «غگل» و «غشان» با صف خرید به‌کار خود پایان دادند. البته عمده تمرکز نقدینگی روی نمادها با محوریت «تجدید ارزیابی» است. گلوکوزان درحالی پس از افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی، دوشنبه هفته گذشته به بازار بازگشت که دیروز با معاملاتی در حدود ۴۰۰میلیارد تومان همراه شد. در پایان معاملات نیز مازاد تقاضای بالغ بر یک میلیون و ۶۰۰هزار سهم را یدک کشید. شیر پاستوریزه‌ پگاه‌ خراسان‌ نیز دیگر نمادی بود که معاملات ۵/ ۱۵میلیارد تومانی را تجربه کرد. در این گروه سالمین نیز معاملات قابل‌توجه بیش از ۱۴۳میلیارد تومانی را تجربه کرد. در این میان انتظار برای ثبت افزایش سرمایه ۱۳۰۰درصدی «غسالم» در تشکیل چنین روندی بی‌تاثیر نبوده است. در میان دیگر اخبار مهم روز گذشته، ارسال بودجه ۹۹ به شورای نگهبان قرار داشت. به گزارش «ایسنا»، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان کرد: مغایرت‌ها و عدم انطباق لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ با سیاست‌های کلی نظام که در هیات‌عالی مجمع تشخیص مصلحت نظام به شیوه کنفرانس مجازی بررسی و به تصویب اعضای هیات‌عالی نظارت رسیده بود، در نشست فوق‌العاده هیات‌عالی نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام بررسی و پس از تایید به شورای نگهبان ارسال شد. به این ترتیب بازار دیروز با معاملات (با احتساب معاملات بلوکی و حق‌تقدم) ۴۲۰۰میلیارد تومانی در بورس و بیش از ۱۶۳۰میلیارد تومانی در فرابورس خاتمه یافت. همچنین با احتساب افت دیروز، بازدهی بازار سهام از ابتدای سال تاکنون به ۴/ ۱۸۱ درصد رسید.