البته اجماع مقامات بانک‌های مرکزی کشورها بر آن است که نرخ‌های تورم در حال حاضر مشکل اصلی اقتصادهای جهان نیست. با این حال تاریخ حکایت از آن دارد باید همواره منتظر غیرمنتظره‌ها بود. از‌جمله بالاترین نرخ‌های تورم تاریخ، یا بدترین ابرتورم‌های جهان بین سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۴۶ در مجارستان با نرخ تورم ماهانه ۲/ ۴ ضربدر ۱۰ به توان ۱۶ درصد، سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ در زیمبابوه با نرخ تورم ماهانه ۸ ضربدر ۱۰ به توان ۱۰ (یا ۸۰ میلیارد درصد)، و در نهایت در سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۴ در یوگسلاوی با نرخ تورم ماهانه ۳۱۳ میلیون درصد تجربه شد. به عقیده اقتصاددانان ابرتورم‌ها زمانی رخ می‌دهند که نرخ‌های تورم ماهانه به بیش از ۵۰ درصد برسند، یا معادل نرخ تورم سالانه ۸/ ۱۲ هزار درصد. در جهان امروز وخیم‌ترین ابرتورم را ونزوئلا دارد: در ۲۰۱۸ اقتصاد این کشور بالاترین نرخ تورم را در جهان داشت.

البته آمارهایی که برای تورم این کشور ارائه می‌شود با توجه به منابع مختلف متفاوت است. در حالی که رسانه آمریکایی «فوربس» نرخ تورم ۸۰ هزاردرصدی را برای این کشور در ۲۰۱۸ گزارش کرد، اما به گزارش «سی‌ان‌ان بیزینس»‌ نرخ تورم این کشور در ۲۰۱۸ بیش از ۱۳۰ هزار درصد بود.  در طیف دیگر نرخ‌های تورم، اما کشورهایی هستند که نرخ‌های تورم منفی را در ۲۰۱۸ تجربه کرده‌اند. در این رابطه اقتصاد بروندی در اکتبر ۲۰۱۸ نرخ تورم منفی ۴/ ۸ درصدی، و اکوادور در آوریل ۲۰۱۸ نرخ منفی یک درصدی را به ثبت رساندند. با این حال، به عقیده کارشناسان حتی نرخ‌های تورم منفی نمی‌تواند حکایت از شرایط اقتصادی مطلوب داشته باشد. در زمان‌ نرخ‌های تورم منفی، جریان‌های پولی به سرعت کند می‌شوند، امری که می‌تواند اثرات منفی قابل‌توجهی برای اقتصادها در پی داشته باشد.   به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، در این رابطه رسانه آمریکایی «یاهو فایننس» در گزارشی با استفاده از تازه‌ترین آمارهای منابع مختلف، اقتصادهایی که بالاترین نرخ تورم را در جهان دارند معرفی کرده است. بر اساس این گزارش که در آن از آمارهای مارس تا جولای ۲۰۱۹ استفاده شده، ۱۲ کشوری که در حال حاضر بالاترین نرخ تورم را در جهان دارند به ترتیب عبارتند از:

۱۲. ترکیه با نرخ تورم ۶۵/ ۱۶ درصدی در جولای ۲۰۱۹: هر چند از آغاز ۲۰۱۹ نرخ تورم ترکیه با روند باثباتی در حال کاهش است، اما این نرخ در ماه جولای مجدد افزایش یافت. در این رابطه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نرخ تورم این کشور در پایان سال افزایش بیشتر را تجربه خواهد کرد. البته شاخص تورم این کشور نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد (تورم ۲۴/ ۲۵ درصدی در اکتبر ۲۰۱۸).

۱۱. آنگولا با نرخ تورم ۲۴/ ۱۷ درصدی در جولای ۲۰۱۹: هر چند اقتصاد آنگولا در‌حال‌حاضر یکی از بالاترین‌های نرخ‌های تورم جهان را دارد، اما با توجه به نرخ تورم ۲۱/ ۱۹ درصدی در سپتامبر ۲۰۱۸ به نظر نسبت به سال گذشته وضعیت بهتری دارد.

۱۰. سیرالئون با نرخ تورم ۴۶/ ۱۷ درصدی در مارس ۲۰۱۹: با نرخ بیکاری بالای ۷۰ درصد جای تعجب ندارد که سیرالئون از اقتصادی مشکل‌دار رنج ببرد. البته به نظر می‌رسد با رسیدن تورم به نرخ حداکثری ۱۹ درصد، این کشور به نسبت از وضعیت اقتصادی بهتری برخوردار باشد، در حالی که بر اساس پیش‌بینی‌‌ها در ادامه سال‌ این نرخ بیشتر نیز کاهش خواهد یافت.

۹. هائیتی با نرخ تورم ۶/ ۱۸ درصدی در ژوئن ۲۰۱۹: بر اساس شواهد نرخ تورم هائیتی با روندی باثبات در حال رشد است. نرخ تورم بیش از ۱۸ درصدی امسال این کشور در حالی است که در دوره مشابه سال گذشته تورم ۶/ ۱۳ درصدی تجربه شده بود. با چنین افزایشی، هائیتی در مسیری قرار گرفته است که می‌تواند اقتصاد این کشور را در جمع رده‌های بالایی بیشترین نرخ‌های تورم جهانی قرار دهد.

۸. لیبریا با نرخ تورم ۳/ ۲۳ درصدی در ماه آوریل ۲۰۱۹: در سال‌های اخیر نرخ تورم لیبریا روندی پرنوسان داشته و اوج آن در دسامبر ۲۰۱۸ با نرخ ۵/ ۲۸ درصدی تجربه شد.

۷. سودان با نرخ تورم ۸/ ۴۷ درصدی در ژوئن ۲۰۱۹: در مقایسه با سال گذشته، که در ماه دسامبر نرخ تورم به اوج ۹۴/ ۷۲ درصدی رسید، وضعیت اقتصادی سودان در سال‌جاری کمی بهتر شده است. با نرخ تورم تنها اندکی پایین‌تر از محدوده ابرتورم، درحال‌حاضر سودان در میان اقتصادهایی که بیشترین نرخ تورم را در جهان دارند قرار گرفته است.

۶. ایران با نرخ تورم ۴۸ درصدی در جولای ۲۰۱۹: نرخ تورم ایران از آگوست ۲۰۱۸ بیش از دو برابر شده است، در حالی که بالاترین نرخ تورم در ماه مه امسال تجربه شد‌، زمانی که تورم کشور به سطح ۵۲درصد رسید.

۵. آرژانتین با نرخ تورم ۴/ ۵۴ درصدی در جولای ۲۰۱۹: با وجود اینکه نرخ تورم اقتصاد آرژانتین روندی نزولی دارد، اما امسال، ‌سالی ویرانگر برای اقتصاد این کشور بوده است. با رسیدن به اوج ۳/ ۵۷ درصدی در ماه مه امسال، نرخ تورم آرژانتین نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

۴. کره شمالی با نرخ تورم ۵۵ درصدی در جولای ۲۰۱۹: هر چند مردم کره‌شمالی با اقتصاد دچار ابرتورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند، اما تورم این کشور با روندی باثبات در حال کاهش است، جایی که نرخ تورم در اوج ۴۳۷۶ درصدی خود در آگوست ۲۰۱۰، در مارس ۲۰۱۸ به سطح ۱۴۰ درصد کاهش یافت.

۳. سودان جنوبی با نرخ تورم ۶۶/ ۵۶ درصدی در مارس ۲۰۱۹: از آغاز سال جاری نرخ تورم سودان جنوبی با روندی رو به بهبود از ۹۴/ ۷۲ درصد در ماه دسامبر به ۴۵/ ۴۳ درصد در ژانویه امسال کاهش یافت. البته، شرایط زندگی در این کشور هنوز فاصله زیادی تا سطح مطلوب دارد.

۲. زیمبابوه با نرخ تورم ۶۶/ ۱۷۵ درصدی در ژوئن ۲۰۱۹: ژوئن سال گذشته اقتصاد زیمبابوه نرخ تورم تقریبا کامل را در سطح ۲۹/ ۴ درصد تجربه کرد. از ماه اکتبر اما نرخ تورم این کشور به‌صورت تصاعدی در حال افزایش است، تا جایی که در ژوئن امسال به سطح ۶۶/ ۱۷۵ درصد رسید. یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش این‌چنینی نرخ تورم این کشور، مربوط به پول ملی آن می‌شود. در سال ۲۰۱۵ سیاست‌گذاران زیمبابوه پول ملی خود را به دلار آمریکا تغییر دادند در حالی که در ژوئن ۲۰۱۹ مجدد به پول محلی خود بازگشتند، چرخشی که نتیجه آن افزایش چشمگیر نرخ تورم بود.

۱. ونزوئلا با نرخ تورم ۲۸۳ هزار درصدی در آوریل ۲۰۱۹: زمانی که بحث از بالاترین‌ نرخ‌های تورم در جهان می‌شود، ونزوئلا همچنان در رده نخست قرار می‌گیرد. هر چند نسبت به اوج حداکثری ۸۱۵ هزار درصدی در ماه مه، نرخ تورم این کشور روندی نزولی داشته، اما اقتصاد این کشور همچنان فاصله زیادی تا وضعیت مطلوب دارد. یکی از اصلی‌ترین دلایل حال وخیم اقتصادی ونزوئلا ناشی از کاهش چشمگیر درآمد صادرات نفت است که از ۸۵ میلیارد دلار در ۲۰۱۳ به ۳۰ میلیارد دلار در ۲۰۱۹ کاهش یافت.