اعلام اسامی مهمانان بریکس در روسیه + تصویر

اسپوتنیک شامگاه جمعه با اشاره به پاسخ‌های دریافتی از دولت‌های خارجی به دعوت‌نامه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه، فهرستی از تصاویر و اسامی ۱۵ میهمان ارشد خارجی این اجلاس را منتشر کرد.

اجلاس سران گروه بریکس قرار است روزهای اول تا سوم آبان در این شهر روسیه برگزار شود. سران این گروه، در روز دوم آبان نشست خواهند داشت و در روز بعد، با کشورهای علاقه مند به همکاری با این گروه موسوم به بریکس پلاس، نشست مشترکی برپا خواهند کرد.

بنا بر گزارش اسپوتنیک، دکتر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از سران کشورهای عضو بریکس بنا به دعوت رسمی رئیس‌جمهور روسیه در این نشست حضور خواهد داشت.

بنا بر این گزارش، رؤسای جمهور چین، برزیل، آفریقای جنوبی، مصر، نخست‌وزیران مصر و اتیوپی و رئیس امارات متحده عربی از اعضای بریکس نیز در اجلاس سران شرکت خواهند کرد.

بر این اساس، رؤسای جمهور ترکیه،‌ بلاروس، قزاقستان، بولیوی، کنگو، لائوس و نخست‌وزیر ارمنستان که کشورهایشان در حال حاضر درگروه بریکس عضویت ندارند نیز در چارچوب بریکس پلاس در این رویداد حضور خود را اعلام کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه اعلام کرد که در حاشیه اجلاس سران بریکس، ۱۷ ملاقات دوجانبه خواهد داشت.

روسیه در سال ۲۰۲۴ ریاست دوره‌ای گروه بریکس را برعهده دارد و افزون بر ۲۵۰ رویداد این گروه را که طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها را شامل می‌شود، پیش‌بینی و از این تعداد، تاکنون ۲۰۰ رویداد را برگزار کرده است.

در این میان، جمهوری اسلامی ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ میلادی (دی‌ماه ۱۴۰۲) همزمان با آغاز عضویت در گروه بریکس، حضوری فعال در رویدادهای این گروه داشته است و نمایندگان کشورمان در رویدادهای مختلف بریکس در حوزه‌های سیاست و امنیت، اقتصاد و مالی و روابط فرهنگی و بشردوستانه به بیان دیدگاه‌ها و طرح‌های پیشنهادی خود پرداخته‌اند.

171454557

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.