روسیه شمشیر را از رو بست/ دوران واشنگتن و بروکسل رو به اتمام است

«ویاچسلاو ولودین» رئیس مجلس دومای روسیه روز دوشنبه در پیام‌رسان تلگرام خود نوشت: «کشورها مسیر گفت‌وگو، برابری و همکاری‌های مفید متقابل را که به نفع مردمان کشورشان است، انتخاب می‌کنند و دیگر به فکر رضایت ایالات متحده و دست‌نشانده‌هایش نیستند.»

طبق گزارش خبرگزاری «نووستی»، رئیس مجلس دومای روسیه در ادامه پیامش تصریح کرد: «دوران واشنگتن و بروکسل رو به اتمام است و آینده به گروه بریکس، که به بزرگترین مرکز اقتصادی بدل شده، تعلق دارد.»

خبر مرتبط
واکنش روسیه به تهدید لهستان برای بمباران سن‌پترزبورگ

مدودف که سابقا نخست‌وزیر روسیه هم بود، در پاسخ به درخواست یک ژنرال بلندپایه سابق لهستان برای حمله موشکی دوربرد به سن‌پترزبورگ اظهاراتی را مطرح کرد.

ولودین با اشاره به اینکه صربستان عضویت در بریکس را در نظر دارد، تاکید کرد: «کشورهای بیشتری این بلوک را به عنوان چشم‌انداز و ضمانتی در رابطه با جهان چندقطبی می‌بینند.»

«الکساندر وولین» معاون نخست‌وزیر صربستان روز یکشنبه طی مصاحبه‌ با یک روزنامه آلمانی گفت که صربستان عضویت در بریکس را جایگزین واقعی برای پیوستن به اتحادیه اروپا می‌داند و در عین حال تاکید کرد که صربستان «در کازان (در نشست بریکس) حضور خواهد داشت».

گروه بریکس از زمان ایجاد در سال ۲۰۰۶ تاکنون ۲ بار گسترش یافته است. آفریقای جنوبی در سال ۲۰۱۱ به چهار کشور موسس - برزیل، روسیه، هند و چین - پیوست سپس در سال ۲۰۲۴ مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات متحده عربی به عضویت بریکس درآمدند.

خبر مرتبط
تقلای پوتین برای بقا؛ حمله به کورسک روسیه را در آستانه جنگ داخلی قرار داد؟

به گفته Filter Labs، شرکت تجزیه و تحلیل داده که از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌های رسانه‌های اجتماعی، دولتی و داده‌های اقتصادی روسیه استفاده می‌کند، احساسات نسبت به پوتین پس از شروع حمله کورسک به شدت کاهش یافت

امسال، روسیه ریاست دوره‌ای بریکس را بر عهده دارد و اجلاس سران این گروه در کازان در ۲۲ تا ۲۴ اکتبر (۱ تا ۳ آبان) برگزار خواهد شد.

به گفته یوری اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه، مسکو از ۳۶ رهبر خارجی برای شرکت در نشست کازان دعوت کرد و ۱۸ نفر از آنان مشارکت خود را اعلام کردند.

رئیس مجلس دومای روسیه در پایان پیامش افزود: «اقتصاد کشورهای بریکس امروزه به‌طور قابل توجهی رشد می‌کند اما اقتصاد اتحادیه اروپا رو به افول می‌رود. برای مثال در آلمان، اتریش، فنلاند و استونی، تولید ناخالص داخلی در حال کاهش بوده و صنعت متحمل ضررهای قابل توجهی شده است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.