وقتی پوتین کنترل جامعه را از دست می‌دهد/ دستگاه تبلیغاتی کرملین فلج شد؟

پس از حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، هزینه‌های دولتی خدمات پزشکی به شدت کاهش یافت، در حالی که هزینه‌های دفاعی افزایش پیدا کرد. کرملین در بودجه سال ۲۰۲۳ خود، هزینه‌های خدمات پزشکی را ۲۳ درصد کاهش داد که چشمگیر است. در رسانه‌های اجتماعی مردم به واسطه دلایلی چون زمان انتظار طولانی برای دریافت خدمات اولیه پزشکی ناشی از کمبود کارکنان، از کار افتادن تجهیزاتی مانند دستگاه تنفس مصنوعی و کمبود واکسن و شیمی درمانی شکایت داشتند. در مطالعه مارس ۲۰۲۴ در مورد تأثیرات تبلیغات روسیه، آزمایشگاه فیلتر نشان داد که برای جبران چالش‌های موجود در ارتباط با این موضوع، رسانه‌های دولتی بر سرمایه‌گذاری‌های پزشکی تازه متمرکز شدند؛ سرمایه‌گذاری‌های دولتی با هدف عبور از تحریم‌های اعمالی غرب. چنین تبلیغاتی در کوتاه مدت موجب شد تا افکار عمومی بار دیگر به ساختار اعتماد کند، اما تجربیات خود مردم داستان متفاوتی را روایت می‌کند. از همین رو می‌توان گفت که تلاش‌های کرملین در این زمینه نیز شکست خورد.

دولت در مسائل اقتصادی با چالش‌های مشابه مواجه بوده است. در میانه تورم بالا، روس‌ها حتی در مرفه‌ترین مناطق شکایت دارند که حقوق‌هایشان کمتر و کمتر می‌شود. بدهی خانوارها افزایش یافته است: میزان بدهی‌ها بین سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲  ۱۶.۹ درصد افزایش یافت و بین سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به میزان ۱۸.۱ درصد رشد داشته است. روس‌ها از وام‌های کوتاه‌مدت برای حل این موضوع استفاده کرده‌اند. کرملین با ترویج این خبر که حقوق‌ها بالاخص در مناطق فقیر مانند بوریاتیا، در جنوب سیبری، در حال افزایش است، تلاش کرده تا به دغدغه‌ها پایان دهد. در همین حال، بانک مرکزی و وزارت کار برنامه آموزش عمومی ویژه در زمینه سواد مالی را برای هشدار در مورد خطرات وام‌های پرداختی و وام‌های خرد تامین کرده‌اند. اکنون نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد پس از دو سال اعتماد مصرف‌کننده به اقتصاد جنگی، نگرانی‌ها در حال افزایش است: «شاخص اعتماد مصرف‌کننده» در ماه اوت هشت درصد کاهش یافت – یعنی در بازه ای که  کورسک هدف حمله قرار گرفت-. روس‌ها به طور فزاینده‌ای می‌گویند که وضعیت اقتصادی آنها در سال گذشته کاهش یافته و آنها نگران آینده هستند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «حمله به کورسک و گفتمان بی‌اعتبار پوتین/ چگونه تزار جامعه مدنی را از دست داد؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.