پشت پرده محاسبات اوکراین برای یک حمله غیرمنتظره/ قمار زلنسکی تمامی ندارد؟

نظامیان اوکراینی مستقر در کورسک از قطعات بسیاری از تیپ ها، گردان های حمله و واحدهای تخصصی تشکیل شده اند. این نیروها تا زمانی که به عقب برگردند، نمی توانند شکاف ها را پر کنند، به عنوان ذخیره عمل کنند، یا با پیشرفت روسیه در داخل اوکراین مقابله کنند. به عبارت دیگر، این حمله، جبهه متزلزل اوکراین را تضعیف می کند. پس از حمله روسیه به خارکف در ماه مه، ارتش اوکراین خطوط دفاعی اش را در سراسر دونتسک تعریف کرده است. نیروهای روسیه همچنین خطوط اوکراین را در امتداد چندین محور از ووهلهدار به پوکروفسک، تورتسک تا چاسیو یار و نزدیک کوپیانسک عقب رانده اند.این بدان معنا نیست که حمله به کورسک ذاتاً بد تعبیر شده باشد. این عملیات به خوبی اجرا شد و به سرعت به چندین هدف محدود، اما مهم دست یافت، که می توانست آن را به یک حمله یک هفته ای موثر تبدیل کند. اگر اوکراین بتواند نیروهای قابل توجه روسیه را از جبهه‌های دیگر بیرون بکشد، نتیجه این ریسک را دارد. اما تا کنون، شواهد کمی از در این باره وجود دارد.

زمان و سازماندهی حمله نشان می دهد که رهبران اوکراین بدین نتیجه رسیده بودند که باید اقدام کنند. یکی از دلایل احتمالی، انتخابات آتی در ایالات متحده است که برای کی یف تهدید است و می تواند این کشور را به اجبار در مسیر مذاکرات قرار دهد، آن هم در شرایطی که در موضع ضعف قرار دارد. از منظر تئوری، اوکراین با تصرف خاک روسیه، می تواند قدرت چانه زنی خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. بنابراین، رهبری اوکراین ممکن است به این نتیجه رسیده باشد که اکنون برای هر واقعیت سیاسی که در ژانویه با آن روبرو خواهد شد، در موقعیت بهتری قرار دارد. اما این حمله براساس تحلیل از واقعیت ها انجام شد. هیچ مذاکره‌ای در راه نبود و کی یف مطمئناً می‌توانست صبر کند تا آینده سیاست ایالات متحده مشخص شود. در حال حاضر، هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که مسکو در شرایطی که خاکس تصرف شده وارد مذاکره شود. در هر صورت، روسیه به احتمال زیاد فشار نظامی اش را در خط مقدم حفظ خواهد کرد و در عین حال نیروهای خود را برای ضدحمله در کورسک افزایش می دهد. حمله روسیه می تواند در زمستان موثرتر باشد، زمانی که شاخ و برگ های متراکم درختان مورد استفاده نیروهای اوکراینی برای پنهان کردن چندان مورد استفاده نباشند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پشت پرده حمله خاموش اوکراین به کورسک؛ روسیه بر سر دوراهی/ زلنسکی سرنوشت جنگ را به نفع خود تغییر داد؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.