آخرین فصل جنگ در اوکراین/ تقابل مسکو و کی‌یف در میدان تازه

به گزارش اقتصادنیوز، ۶ آگوست، اوکراین به منطقه کورسک روسیه حمله کرد و با توسل دو اهرم غافلگیری و سرعت برای دور زدن سریع خطوط دفاعی روسیه استفاده کرد. از آن زمان، اوکراین بخش قابل توجهی از خاک روسیه را تصرف کرده و صدها سرباز روسی را به اسارت گرفته است. اکنون با گذشت سه هفته از حمله، نیروهای اوکراینی در حال پیشروی و ادامه عملیات تهاجمی هستند. به نظر می رسد که آنها قصد دارند یک حائل قابل دفاع در داخل روسیه تعریف کنند. این حمله، روایت پیشین را، حداقل در حال حاضر، در مورد مسیر جنگ تغییر داده است. اما کی یف باید تصمیم بگیرد که از این پیروزی چه بهره بردای خواهد کرد. این حمله هنوز مانع توقف پیشروی نیروهای روس در مناطق شرقی اوکراین نشده و مشخص نیست که رهبران اوکراین چگونه قصد دارند این موفقیت تاکتیکی را به دستاوردهای استراتژیک یا سیاسی تبدیل کنند. فارن افرز در این باره یادداشتی را منتشر کرده است. اقتصاد نیوز این یادداشت را سه بخش تقسیم کرده که بخش نخست در ادامه آمده است.

هر حمله ای فرصت هایی را ارائه می دهد، اما خطرات و هزینه های قابل توجهی نیز به همراه دارد. تا کنون، عملیات اوکراین توسط گروهی از واحدها انجام شده که در مجموع ده هزار تا ۱۵ هزار سرباز در آن حضور دارند. اینها برخی از بهترین و با تجربه ترین نیروهای اوکراینی هستند که ستون فقرات شان نیروهای ویژه حمله هوایی اوکراین است. برخی از آنها در دونتسک و خارکف، در برابر پیشروی روس ها قرار داشتند اما بعد از خطوط مقدم خارج شدند. در حالی که برخی دیگر می‌توانستند به عنوان ذخیره مهمی برای جلوگیری از حرکت روسیه عمل کنند. اوکراین با کنار گذاشتن تلاش‌های دفاعی در منطقه دونتسک شرقی، انگاری شرط بسته تا سایر بخش‌های جبهه ۷۵۰ مایلی فرو نریزد، تعداد زیادی از سربازان و تجهیزات را در کورسک از دست ندهد و منافع حاصل از عملیات اش در کورسک بیشتر از هزینه های انجام شده در جاهای دیگر باشد. رهبری نظامی اوکراین همچنین امیدوار است که به واسطه این حمله نیروهای روسیه از خطوط مقدم خارج شوند. با این حال، الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، گفت که روسیه در عوض پیشروی اش در شرق را تشدید کرده و آماده ترین واحدهای رزمی خود را در جبهه پوکروفسک در دونتسک مستقر کرده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «حمله به کورسک؛ جنگ به نقطه صفر بازگشت؟/ قمار اوکراین؛ کی‌یف و مسکو در آستانه رویارویی تازه» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.