افشای تنها برگ برنده اوکراین در جنگ با روسیه/ پیامدهای قمار زلنسکی در راه است؟

به گزارش اقتصادنیوز، از زمان حمله تمام عیار روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ایالات متحده کمک‌های نظامی‌ گسترده‌ای را در اختیار کی‌یف قرار داد. اما این کمک‌ها مدت‌هاست که با محدودیت‌هایی همراه بوده است. برخی از آنها مربوط به نوع تجهیزات ارائه شده است، مانند محدودیت در انتقال موشک‌های دوربرد یا هواپیما. معضل دیگر نحوه استفاده از سلاح‌های ایالات متحده است. واشنگتن بسیاری از این محدودیت‌ها را برای محدود کردن توانایی اوکراین جهت هدف قرار دادن اهدافی در پشت جبهه طراحی کرده، چرا که واشنگتن از گسترش دامنه درگیری‌ها هراس دارد. این ماجرا به موضوعی بحث برانگیز تبدیل شده تا جایی که هم مقامات اوکراینی و هم منتقدان خارجی مدعی‌اند که دولت بایدن در مورد خطر تشدید تنش‌های روسیه رویکردی اغراق‌آمیز دارد و بیهوده توانایی‌های نظامی‌حیاتی کی یف را انکار می‌کند. قبل از ارزیابی این مسئله، مهم است در نظر بگیریم که حملات عمیق نظامی‌تا چه حد برای اوکراین ارزشمند خواهد بود. از طرفی دیگر اگر ایالات متحده محدودیت‌های خود را بردارد و اوکراین توانایی‌های لازم را به دست آورد، چگونه مسیر جنگ تغییر خواهد کرد. تنها در این صورت است که می‌توان قضاوت کرد آیا مزایای نظامی‌ارزش ریسک افزایشی را دارد یا خیر.

به نوشته فارن افرز، از منظر نظامی، محدودیت‌های اعمالی بر اوکراین کمکی به فرآیند جنگ نکرده است. ارائه ابزار و مجوز به کی یف  برای انجام حملات به عمق روسیه، مطمئناً قدرت رزمی‌ اوکراین را بهبود می‌بخشد. اما بعید است که این تفاوت تعیین کننده باشد. برای دستیابی به متغیر تغییر دهنده بازی، اوکراین باید این حملات را با مانورهای زمینی کاملاً هماهنگ در مقیاسی وسیع ترکیب کند؛ تاکتیکی که نیروهای این کشور تا کنون از آن پیروی نکرده اند. در غیر این صورت، مزایایی که اوکراین از قابلیت حمله عمیق از آن خود می‌کند، احتمالاً برای تغییر روند بازی کافی نیست.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پیامدهای استراتژی پرهزینه اوکراین/ حمله به روسیه؛ تنها برگ برنده زلنسکی یا پاشنه آشیل کی‌یف؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.