هراس غرب از ائتلاف تهران -مسکو/ آمریکا در تکاپو

به گزارش اقتصادنیوز، عرب ویکلی با انتشار گزارشی مدعی شد، «همکاری‌های نزدیک تهران و مسکو که پیش‌تر به واسطه ادعای اثبات نشده غرب درباره ارائه موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به روسیه برجسته شده بود، با افزایش تنش‌ها در خاورمیانه موجب نگرانی بازیگران غربی شده است.» به ادعای این رسانه، «ایران و روسیه در ماه‌های گذشته بر رویارویی مشترک با غرب متمرکز شده‌اند. در نمایی جدید از روابط دو کشور، مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور ایران روز جمعه در ترکمنستان با ولادیمیر پوتین، رهبر روسیه دیدار کرد. رئیس جمهوری ایران همچنین قرار است اواخر ماه جاری به مسکو سفر کند.»

به ادعای عرب ویکلی، «غرب مدعی است که ایران پهپادها و موشک‌های بالستیک خود را در اختیار روس‌ها قرار می‌دهد؛ تجهیزاتی که به ادعای  اروپا و آمریکا، مسکو از آنها برای جنگ در اوکراین استفاده می‌کند. ادعایی که سندی برای آن ارائه نشده است و مقام‌های رسمی ایران بارها آن را رد کرده‌اند. اما در شرایط کنونی که ایران و اسرائیل رویاروی هم قرار گرفته و احتمال پیچیده‌تر شدن مارپیچ خاورمیانه افزایش یافته، ائتلاف دو بازیگر می‌تواند تقویت شود، زیرا تهران و مسکو هر دو به دنبال راهی برای خروج از انزوای بین‌المللی هستند.» در همین راستا نیکول گراجوسکی، یکی از اعضای مؤسسه صلح بین‌المللی کارنگی، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه مدعی شد: «انتقال ادعایی موشک‌ها به روسیه، نشان از  مشارکت دفاعی عمیق‌تر دارد که فراتر از هواپیماهای بدون سرنشین قابل تبیین است و اکنون شامل تسلیحات پیشرفته‌تر می‌شود».

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «دیدار پزشکیان و پوتین در سایه تنش‌های خاورمیانه/ ائتلافی که هراس به جان غرب انداخت» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.