فرصت‌سازی مسکو در منطقه/ رمزگشایی از دیپلماسی نرم پوتین

به گزارش اقتصادنیوز‌، پس از ترور اسماعیل هنیه رهبر حماس توسط اسرائیل در تهران‌، ناظران بین‌المللی با احتیاط معادلات خاورمیانه را در میانه تنش‌ها میان تهران و تل‌آویو رصد می‌کردند؛ در این میان روس‌ها بیش از هر زمان دیگر تلاش داشتند تا میان دیپلماسی مبتنی بر قدرت نرم خود و پس‌لرزه‌های حاصل از هرگونه رویارویی احتمالی میان ایران و اسرائیل تعادلی ظریف تعریف کنند. از همین رو روسیه در شرایطی که گرفتار جنگ خودخواسته‌اش در اوکراین است‌، به شکلی فرصت طلبانه در تلاش بوده و هست تا در تنش‌های حاکم سرمایه‌گذاری کند.

به نوشته نیو عرب، با آغاز جنگ در غزه‌، روسیه، اسرائیل و ایالات متحده را هدف انتقادهای تندی قرار داد. پوتین محاصره غزه را با محاصره لنینگراد توسط آلمان در طول جنگ جهانی دوم قیاس کرد و سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور در باب هزینه‌های بالای اقدامات اسرائیل که مغایر با قوانین بین‌المللی است‌، هشدار داد. روسیه براین باور است که نتایج فاجعه بار جنگ در غزه‌،  نشان از شکست‌های سیاسی ایالات متحده در خاورمیانه است. به باور ناظران هدف مسکو از طرح چنین انتقادهایی تا حد زیادی تلاش برای افزایش محبوبیتش میان جمعیت‌های طرفدار فلسطین در منطقه و همسو شدن با دولت‌هایی است که از آتش‌بس حمایت می‌کنند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «معنای خاورمیانه روسی/ رویارویی ایران و اسرائیل؛ فرصت‌سازی مسکو از تصاعد بحران در منطقه» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.