مسکو چگونه آمریکا و اروپا را از قفقاز دلسرد می‌کند؟/ پیدا و پنهان بازی ایروان

به گزارش اقتصادنیوز، موسسه مطالعاتی «اف پی آر آی» با انتشار یادداشتی به بررسی پیامدهای ژئوپلیتیکی مهم انتخابات آتی سال ۲۰۲۴ در جمهوری گرجستان و ایالات متحده در رابطه با قفقاز جنوبی می‌پردازد. در این یادداشت بر اهمیت این منطقه به عنوان یک چهارراه استراتژیک بین آسیا و اروپا (جاده ابریشم جدید)، با مسیرهای کلیدی انرژی و تجاری که از گرجستان می‌گذرد، تاکید دارد. در این یادداشت همچنین به نتیجه نامشخص انتخابات پارلمانی گرجستان (که در ۲۶ اکتبر برگزار می‌شود) اشاره شده و سه سناریو بالقوه را شرح می‌دهد. هر سناریو پیامدهای متفاوتی برای روابط گرجستان با غرب، روسیه و چین دارد، به‌ویژه از نظر آرمان‌های یورو-آتلانتیک این کشور. به همین ترتیب، انتخابات آمریکا با تأثیرگذاری بر رفتار دولت‌های مستقر در منطقه قفقاز جنوبی و قدرت‌های همسایه، آینده منطقه را تحت تأثیر قرار خواهد داد. اقتصادنیوز این یادداشت را در دو بخش ترجمه کرده که بخش نخست در ادامه آمده است.

در این یادداشت آمده است: «در مورد قفقاز جنوبی گفته شده که بیش از آنچه که می‌تواند مصرف کند، تاریخ تولید می‌کند. این مشاهدات به‌ویژه در بیش از سه دهه از زمانی که کشورهای مستقر در آن - ارمنستان، آذربایجان و گرجستان - از اتحاد جماهیر شوروی استقلال یافتند، با واقعیت نسبتا تطابق داشت. این تنگه کوچک اما از نظر استراتژیک مهم بین دریای خزر و دریای سیاه، هر سه کشور را درگیر جنگ کرده است. گرجستان آبخازیا و اوستیا (حدود ۲۰ درصد از خاک خود) را در نتیجه حمله روسیه در سال ۲۰۰۸ از دست داد. آذربایجان پس از آغاز جنگ در سال ۲۰۲۰ و در نهایت در سال ۲۰۲۳ کنترل قره باغ کوهستانی را که اکثراً ارمنی‌نشین هستند به دست گرفت. گرجستان روابط خوبی با ارمنستان و آذربایجان دارد. این منطقه همچنین نقش کلیدی در شبکه‌های اقتصادی و حمل و نقل بین آسیا و اروپا داشته است. خط لوله باکو – تفلیس – جریان نفت خزر را به اروپا می‌آورد و خط لوله باکو – تفلیس – ارزروم نیز از همین الگو برای انتقال گاز طبیعی پیروی کرد. گرجستان، قرار است یک بندر جدید در آناکلیا بسازد که می‌تواند به این کشور کمک کند تا به یک مرکز تجاری بین اروپا و آسیا تبدیل شود.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «بازی تازه بازیگران قفقاز؛ ترکش‌های انتخابات گرجستان به ارمنستان/ نقشه روسیه برای آمریکا و اروپا» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.