آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در باکو گفت که همکاری آلمان با جمهوری آذربایجان باید توسعه ‌یابد.  او با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان درباره حقوق بشر نیز صحبت کرد. صدراعظم همچنین پیشنهاد کرد که آلمان در مناقشه ناگورنو-قره‌باغ میانجی‌گری کند.

مهم‌ترین موضوع اقتصادی آلمان و آذربایجان خط لوله‌ایست که قرار است گاز را از طریق گرجستان و ترکیه به جنوب اروپا منتقل کند. اتحادیه اروپا قصد دارد به کمک گاز آذربایجان وابستگی خود به گاز روسیه را کاهش دهد.

دالغا خاتین‌اوغلو، کارشناس نشریه تخصصی «نچرال گس ورلد» به دویچه‌وله گفت: آلمان در گرجستان قرارداد اهدای وام ۱۵۰ میلیون دلاری برای یک پروژه ذخیره‌سازی گاز را امضا کرد. در آذربایجان درباره فاز دوم خط لوله «دالان جنوبی» مذاکره شد. این خط لوله قرار است تا سال ۲۰۲۱ افتتاح شود و در مرحله اول سالانه شش میلیارد متر مکعب به ترکیه و ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا (یونان، آلبانی و ایتالیا ) تحویل دهد.

مقام‌های آلمان گفته‌اند که مقدار گازی که قرار است از آذربایجان به اروپا وارد شود، در آینده افزایش خواهد یافت.

شرکت یونیپر آلمان یکی از مشتریان گاز آذربایجان است و قرار است سالانه یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون متر مکعب گاز دریافت کند. این شرکت گاز خریداری شده را در ایتالیا به برق تبدیل کرده و به فروش می‌رساند. در فاز دوم، ظرفیت تحویل گاز به اروپا در سال ۲۰۲۵ به ۲۰ میلیارد متر مکعب گاز خواهد رسید. اما به یک تامین‌کننده دیگر گاز نیاز هست تا قوانین ضدانحصاری اروپا نقض نشود.

شرکت ملی نفت و گاز آذربایجان هم با آلمان مذاکره کرد. طبق این مذاکره شرکت یونیپر آلمان برای بهبود بهره‌وری انرژی در جمهوری آذربایجان با شرکت سوکار یک قرارداد امضا کرد. شرکت وام‌دهنده هرمس آلمان هم وام ۳۰ میلیون یورویی برای آذربایجان اختصاص داد.

از سوی دیگر، مرکل در دیدار با رئیس‌جمهوری آذربایجان گفت که آلمان قصد دارد کمک کند تا مناقشه ناگورنو-قره‌باغ به شکل مسالمت‌آمیز حل شود. او تاکید کرد که مناقشه ناگورنو-قره‌باغ معضلی برای منطقه است.

صدراعظم آلمان پیشنهاد میانجی‌گری و حل و فصل مناقشه ناگورنو-قره‌باغ در پای میز مذاکره را در دیدار با رهبر ارمنستان هم طرح کرد. کشور آلمان عضو گروه مینسک است. این گروه سال‌ها پیش تشکیل شده ولی تاکنون نتوانسته مشکل ناگورنو-قره‌باغ را حل کند. 

صدراعظم آلمان از ارمنستان و جمهوری آذربایجان خواسته است تا برای درگیری‌های ناگورنو-قره‌باغ یک راه‌حل صلح‌آمیز پیدا کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، صدراعظم آلمان در دومین روز از سفر منطقه‌ای خود به قفقاز جنوبی در کنفرانسی خبری در ایروان گفته بود: بسیار مهم است که این درگیری‌ها به صورت صلح‌آمیز حل شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.