هشدار چین به آمریکا درباره کمک‌های نظامی به تایوان

سخنگوی وزارت خارجه چین هشدار داد که کمک‌های نظامی دولت آمریکا به تایوان باعث خلق فاجعه برای واشنگتن خواهد شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تازه‌ترین اقدام این کشور در راستای تنش‌آفرینی در منطقه دیروز دوشنبه بسته کمک نظامی جدیدی به ارزش ۵۶۷ میلیون دلار را برای تایوان تأیید کرد.

در بیانیه کاخ سفید از این کمک، تحت عنوان حمایت از تایوان یاد شده است. واشنگتن باوجود فقدان روابط دیپلماتیک رسمی با تایوان، مهم‌ترین حامی بین‌المللی تایوان و تأمین‌کننده سلاح این جزیره خودمختار محسوب می‌شود و علیرغم هشدارهای مکرر چین مبنی بر توقف تأمین تسلیحاتی، همواره به اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود در قبال این جزیره ادامه می‌دهد.

خبر مرتبط
سوغات چینی برای جزیره/ شلیک موشک‌های بالستیک به تایوان

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که چندین موشک را که توسط چین شلیک شد، ردیابی کرده است.

چین جزیره تایوان را بخشی از قلمروی خود قلمداد می‌کند و اقداماتی نظیر تأمین تسلیحاتی این جزیره را نقض اصل «چین واحد» می‌داند.

کاخ سفید در بیانیه‌ای نوشته است که بایدن به وزیر خارجه آمریکا جهت برداشت مستقیم بیش از ۵۴۶ میلیون دلار از محل خدمات وزارت دفاع این کشور برای آموزش نظامی و تأمین کمک برای تایوان، اختیار داده است. در بیانیه کاخ سفید به جزئیات دیگری درباره این بسته اشاره نشده اما براساس رقم اعلام شده، این کمک تقریباً دوبرابر بسته نظامی جولای پارسال است که به ارزش ۳۴۵ میلیون دلار برای تایوان فراهم شد.

خبر مرتبط
اولین واکنش چین به تصمیم بایدن

سخنگوی وزارت خارجه چین گفت، تامین تسلیحات آمریکایی برای تایوان تاثیری در وضعیت تنگه تایوان ایجاد نمی‌کند.

پکن ضمن متهم کردن واشنگتن به مداخله در امور داخلی چین، تاکید کرده است که در راستای الحاق تایوان، هرگز از گزینه نظامی صرف نظر نخواهد کرد اما ترجیح می‌دهد که الحاق به طور صلح‌آمیز انجام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.