سودای پکن برای سفر آتی سالیوان/ مسئله تایوان برجسته می‌شود

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در امور آمریکای شمالی و اقیانوسیه با اشاره به سفر آتی «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا به پکن اظهار کرد: «چین نگرانی‌های جدی خود را در مورد موضوع تایوان، حقوق توسعه و امنیت استراتژیک چین و هم‌چنین موضع قاطع خود و مطالبات جدی مطرح خواهد کرد.»

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش کرد «جیک سالیوان» از تاریخ ۲۷ تا ۲۹ اوت (۶ تا ۸ شهریور) برای آنچه که پکن به عنوان «دور جدیدی از ارتباطات راهبردی چین و ایالات متحده» توصیف کرده است، به این کشور آسیایی سفر خواهد کرد.

خبر مرتبط
تایوان بودجه نظامی‌اش را افزایش می‌دهد؟/ رد پای آمریکا در تقابل با چین

مقام‌های محلی تایوان پیشنهاد افزایش بودجه دفاعی را برای سال آتی میلادی اعلام کردند.

این سخنگوی وزارت امور خارجه چین در ادامه افزود: «مسئله تایوان خط قرمزی در روابط چین-ایالات متحده است که نباید نقض شود. هم‌چنین استقلال تایوان بزرگترین تهدید برای صلح و ثبات در تنگه تایوان است.»

وی افزود: «کشورهای خارج از منطقه نباید رویارویی را در دریای چین جنوبی برانگیزند و تنش‌ها را تشدید کنند. علاوه بر این، چین از مدل غربی استعمار یا صادرات ایدئولوژی پیروی نمی‌کند. چین نه مسیر قدیمی استعمار و چپاول غربی را دنبال می‌کند، نه به راهی می‌پیوندد که یک کشور قدرتمند لزوما باید غاصب باشد و نه به صادرات ایدئولوژیک می‌پردازد.»

پکن اصرار می‌ورزد که مسئله تایوان یک مسئله «داخلی» است و از دولت‌های خارجی خواسته که در این موضوع دخالت نکنند. مقامات چینی بارها از واشنگتن به دلیل حمایت از جزیره تایوان، انعقاد قراردادهای دفاعی و ارسال تسلیحات به این جزیره انتقاد کرده‌اند.

همزمان با اینکه دولت ایالات متحده روابط غیررسمی با تایوان دارد و به این جزیره تسلیحاتی را ارسال می‌کند، تنش‌ها میان آمریکا و چین بر سر تایوان بالا گرفته است زیرا پکن، جزیره تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و هرگونه دخالت کشورهای غربی را در این مسئله «نقض حاکمیت» خود تلقی می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.