اولین واکنش چین به تصمیم بایدن

«لین جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین درباره تصمیم جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در اختصاص ۵۶۷ میلیون دلار تسلیحات به تایوان و سایر کمک‌های نظامی به این جزیره اظهارنظر کرد.

به نقل از خبرگزاری تاس، وی افزود: «اصلا اهمیتی ندارد که آمریکا چه مقدار تسلیحات به تایوان می‌دهد، چون نمی‌تواند ثبات در تنگه تایوان را تضعیف کند. چین در مخالفت با استقلال تایوان راسخ است و از حق حاکمیت و یکپارچگی خود دفاع می‌کند.»

خبر مرتبط
سوغات چینی برای جزیره/ شلیک موشک‌های بالستیک به تایوان

وزارت دفاع تایوان اعلام کرد که چندین موشک را که توسط چین شلیک شد، ردیابی کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین یکبار دیگر به آمریکا تاکید کرد به اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک اعلام شده از سوی واشنگتن و پکن احترام گذاشته و هرگونه مسلح کردن تایوان را متوقف کند.

تایوان از ۱۹۴۹ به صورت مستقل از سرزمین اصلی چین اداره می‌شود اما پکن هرگونه استقلال این جزیره را رد کرده و آن را یکی از استان‌های خود می‌داند.

آمریکا در ۱۹۷۹ روابط دیپلماتیک خود با این جزیره را متوقف کرده اما همچنان حامی اصلی تایوان است.

خبر مرتبط
یک اقدام بی‌سابقه / عبور ناوهای جنگی آلمان از تنگه تایوان

دو کشتی جنگی آلمان قرار است در اواسط ماه جاری از تنگه تایوان عبور کنند و اولین کشتی‌های نیروی دریایی آلمان در ۲۲ سال گذشته باشند که از این تنگه عبور می‌کنند.

وزارت خارجه چین تخمین می‌زند که مجموع تدارکات نظامی ایالات متحده به جزیره تایوان طی سالیان گذشته بیش از ۷۰ میلیارد دلار بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.