لاوروف: روسیه پیروز جنگ اوکراین است/ غرب زبان دیگری را نمی‌فهمد

 سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در این مصاحبه همچنین افزود: «پیروزی لازم است. آنها زبان دیگری را نمی‌فهمند. این پیروزی از آن ما خواهد بود، ما شک نداریم. ما در مواجهه با جنگی که غرب به بهانه اوکراین علیه ما به راه انداخته، واقعا متحد شده‌ایم.»

- ایالات متحده صرفا درگیری‌ها را در سراسر جهان تشدید و سعی می‌کند به‌عنوان «مرد اصلاح‌کننده» عمل کند

لاوروف ادامه داد، اوضاع در اوکراین و نوار غزه تایید می‌کند که آمریکا با به راه انداختن و تشدید درگیری‌ها در سراسر جهان می‌خواهد به عنوان یک «حل کننده مشکل» عمل کند.

وی افزو: «هر جا که غرب به عنوان اصلاح‌کننده حضور می‌یابد، وضعیت بحرانی‌تر و همه چیز بدتر می‌شود؛ صدها هزار قربانی، ویرانی، مشکلات اجتماعی-اقتصادی بروز می‌کند.»

خبر مرتبط
پزشکیان: ایران به هیچ وجه دنبال سلاح هسته‌ای نیست/ هرگز موشک بالستیک به روسیه نداده است

پزشکیان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز موشک بالستیک به روسیه نداده و در جنگ میان روسیه و اوکراین نیز صرفا به دنبال توقف درگیری‌ها و برقراری صلح است، خاطرنشان کرد: در زمینه مسئله هسته‌ای نیز جمهوری اسلامی ایران اراده خود را برای حل مسئله نشان داده و امروز نیز آماده مذاکره و تلاش برای حل مسئله هستیم.

وزیر خارجه روسیه در ادامه صحبت‌هایش گفت: «در طول فعالیت فعال من در صحنه بین المللی حتی یک مورد وجود ندارد که مداخله غرب نتیجه مثبتی داشته باشد. اکنون ما در حال مشاهده وضعیت مشابه با اوکراین هستیم و با بن بست فلسطین و اسرائیل روبروییم.»

-سازمان ملل ترجیح می‌دهد درباره حمله اوکراین به کورسک با تسلیحات غربی سکوت کند

وزیر امور خارجه روسیه در ادامه مصاحبه خود با تاس گفت، دبیرکل سازمان ملل ترجیح می‌دهد به حمله اوکراین به منطقه مرزی کورسک روسیه که در آن رژیم کی‌یف با سلاح‌های غربی به غیرنظامیان حمله می‌کند، اشاره‌ای نکند.

وی خاطرنشان کرد: «با حمله گروه‌های تروریستی به منطقه کورسک با سلاح‌های مدرن غربی، منازل مسکونی، خانه‌ها و تاسیسات مدنی به صورت روزانه گلوله باران می‌شوند و غیرنظامیان به مکان‌های امن‌تر می‌روند. من از نمایندگان سازمان ملل مسئول حقوق بشر از جمله دبیرکل در این باره چیزی نشنیده‌ام.»

- ناتو و «نظارت‌کنندگان» اتحادیه اروپا به اروپای شرقی اعتماد ندارند

به گفته وزیر خارجه روسیه، کشورهای شرق روپا باید بفهمند که روسایشان در ناتو و اتحادیه اروپا به آنها اعتمادی ندارند.

وی افزود: «کشورهای شرق اروپا که در حال حاضر تحت لوای ناتو و اتحادیه اروپا قرار دارند، باید نگرش روسای خود را درک کنند. آنها به این کشورها اعتماد ندارند. ناتو و اتحادیه اروپا به کشورهای شرق اروپا اجازه نخواهند داد به هیچ انتصاب مهم بین المللی نزدیک شوند.»

- کشورها با درک غیرقابل اعتماد بودن غرب از دلار دوری می‌کنند

این دیپلمات باسابقه روس در ادامه خاطرنشان کرد، بسیاری از کشور با درک این غیرقابل اعتماد بودن غرب تلاش می‌کنند تا وابستگی خود را به دلار کم کنند.

وی افزود: «به خوبی به یاد دارم که چگونه در دهه ۹۰، نمایندگان ایالات متحده در صندوق بین المللی پول و بانک جهانی مانند یک شعار تکرار می‌کردند که از دلار نترسید. دلار سلاح آمریکا نیست. دلار یک گنج جهانی است، سیستم خون اقتصاد جهانی، وابستگی متقابل و غیره است. الان این همه شعار کجاست؟ حالا یا دارند از دلار فرار می‌کنند یا کسانی که عمیقا درگیر آن سیستم شده‌اند سعی می‌کنند به تدریج وابستگی خود را کاهش دهند.»

- تجلیل از جنایات رژیم کی‌یف در سازمان ملل برای غرب ضروری است

لاوروف ادامه داد، غرب مدتها پیش در شورای امنیت سازمان ملل از گفت‌وگو به دیپلماسی میکروفونی روی آورده و جنایات رژیم کی‌یف را تجلیل می‌کند.

این دیپلمات ارشد روسی خاطرنشان کرد: «غرب به سمت دیپلماسی میکروفونی روی آورده است. هم در شورای امنیت و هم در سایر نهادها باید دستور کار را اوکراینی کنند و برای این منظور، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین را به عنوان حامل ارزش‌های دموکراتیک و جهانی مورد تجلیل قرار می‌دهند.»

-دبیرکل سازمان ملل باید بی طرف بماند

وزیر خارجه روسیه در ادامه گفت، دبیرکل سازمان ملل باید باید با رعایت مفاد مربوطه منشور سازمان ملل در مورد همه مسائل بی طرف بماند.

-روسیه از گسترش شورای امنیت سازمان ملل حمایت می‌کند

لاوروف افزود، مسکو از رویکرد و تمایل مشروع هند، برزیل و یکی از کشورهای آفریقایی در پیوستن به شورای امنیت به عنوان اعضای دائم حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: «کشورهای در حال توسعه کمتر در شورای امنیت حضور دارند، بنابراین، همانطور که همیشه گفته‌ایم، از منافع و آرزوی مشروع هند و برزیل برای عضویت در شورای امنیت حمایت می‌کنیم. مواضع جمعی مشترکی در آفریقا وجود دارد که ما به آنها احترام می‌گذاریم.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.