یارگیری ژئوپلتیکی مسکو در قفقاز/ زنگزور، روسیه را با ترکیه و آذربایجان هم صدا کرد

اخیرا ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، حمایت خود را از این پروژه ادعایی ترکیه اعلام کرده است. همزمان محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز در واکنش به موضع گیری روس‌ها  با انتشار پیامی‌در شبکه اجتماعی  ایکس(توئیتر سابق)، مواضع مقامات روسی در ارتباط با گذرگاه زنگزور را به چالش کشید و نوشت، موضع گیری مقامات روسیه در خصوص کریدور زنگزور کاملا غیرقابل قبول است و آشکارا در تضاد با روابط دوستانه و راهبردی ادعایی این کشور با ایران قرار دارد. او در ادامه افزود، این ابهام‌ها  باید حل شود.این در حالی است که روسیه پیشتر هم منافع ارمنستان در منطقه را قربانی کرده و فراتر از آن تلاش دارد تا زمینه را برای برکناری نیکول پاشینیان هموار کرده و چهره ای نزدیک به خود را جایگزین کند.

ناظران از زاویه‌ها ی متفاوتی موضع گیری اخیر مسکو در ارتباط با کریدور زنگزور را تفسیر کرده اند، گروهی پافشاری روس‌ها  برای باز شدن چنین گذرگاهی را به واسطه فشارهای اعمالی ایالات متحده و  تلاشی برای دسترسی به دریای سیاه می‌دانند و گروهی دیگر تلاش دارند تا این موضع گیری ار در قاب روابط دو جانبه ایران و روسیه تحلیل کنند. از منظر گروه دوم، سیاست نگاه به شرق ایران و قرار گرفتن تمامی‌تخم مرغ‌ها ی تهران در سبد چین و روسیه این فرصت را در اختیار کرملین داده تا به واسطه گزینه‌ها ی اندک تهران، خلاف منافع ژئوپلتیکی ایران گام بردارد. موضع روسیه در مورد کریدور زنگزور متضمن منافع ژئوپلیتیکی این کشور در قفقاز جنوبی است و  تحت تأثیر طیف وسیعی از نگرانی‌های راهبردی قرار دارد. در این قاب منافع ایران ممکن است با اهداف منطقه‌ای مسکو همسو نباشد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «تله ژئوپلتیکی روسیه برای ایران؟/ زنگزور؛طعمه هم‌صدایی کرملین با آذربایجان و ترکیه» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.