واکنش ایران به هم صدایی روسیه، ترکیه و آذربایجان

به گزارش اقتصادنیوز، تحولات سیاسی و اقتصادی قفقاز جنوبی از جمله موضوعاتی است که ایران با دقت آن را رصد کرده و همزمان تلاش دارد تا برای هم صدایی منطقه ای نقش کلیدی ایفا کرده و نفوذش را در این جغرافیا حفظ کند. با این حال به ادعای ناظران، تهران فارغ از تحریم های بین المللی و چالش های خارجی، در قفقاز جنوبی با یکه تازی های روسیه و ترکیه روبرو است. تا پیش از موضع گیری اخیر روس ها، ایران برای حراست از نقش و نفوذش در قفقاز جنوبی با ارمنستان در برابر اذربایجان و ترکیه هم صدا بود و حالا به نظر می رسد همسویی ایروان و تهران بیشتر از گذشته شود.

به نوشته اوراسیا ریویو، ایران از طریق مشارکت با ارمسنتان به نبال دسترسی به اهداف متعددی است. در درجه اول، هدف تهران محدود کردن نفوذ ترکیه و آذربایجان در منطقه است، بالاخص آن که دسترسی تهران به بنادر دریای سیاه - یک مزیت استراتژیک در دور زدن تحریم‌ها علیه بخش‌های انرژی و بانکی این کشور قلمداد می شود. در همین راستا هم صدایی با ارمنستان اهرمی را در اختیار تهران قرار می دهد تا باتوسل بدان در برابر طرح‌های یکپارچه‌سازی منطقه‌ای به رهبری رقبا، به‌ویژه کریدور زنگزور، که تهران آن را چالشی مستقیم برای منافع ژئوپلیتیکی خود می‌داند، ایستادگی کند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «زنگزور؛ کریدور جنجالی در آستانه یارکشی مهم/ واکنش ایران به هم صدایی مثلث روسیه، ترکیه و آذربایجان» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.