پلن واشنگتن برای خنثی کردن طرح کمربند و جاده پکن/ یارگیری آمریکا در اقیانوس هند

به گزارش اقتصادنیوز، ایالات متحده در اقیانوس آرام و هند برای غلبه بر چین در یک رقابت اقتصادی یا درگیری نظامی فاسد به استراتژی‌های قدرتمندی نیاز دارد. اقیانوس هند، به عنوان پل بین اقیانوس آرام و دریای مدیترانه، کشوری با بزرگ‌ترین جمعیت یعنی هند، بازیگرانی با سریع‌ترین رشد اقتصادی در آفریقا و همچنین کشورهای غنی از انرژی واقع در غرب آسیا در خود جای داده است. هند، اقتصاد بزرگی است که سریع‌ترین رشد را دارد. از همین رو دو گزاره تجارت و بازرگانی روابط هند و مدیترانه‌ای که از نظر تاریخی با اهمیت است را تقویت می‌کند.

به نوشته نشنال اینترست، بیش از ۶۰ درصد ترانزیت تجارت دریایی جهان از طریق اقیانوس هند انجام می‌شود که یک سوم محموله‌های کانتینری و دو سوم محموله‌های نفتی جهان را شامل می‌شود. روزانه بیش از ۵۰ میلیون بشکه نفت از تنگه مالاکا، هرمز و باب‌المندب عبور می‌کند. تجارت چین از طریق اقیانوس هند به آسیای جنوبی، خاورمیانه، اروپا و آفریقا انجام می‌شود که شامل ۸۰ درصد نفت وارداتی است که بیش از نیمی از کل مصرف داخلی این بازیگر را تشکیل می‌دهد. در همین قاب یک رقابت طولانی بین ایالات متحده و چین، آسیب پذیری‌های چین را در خطوط عرضه در سراسر اقیانوس هند آشکار می‌کند. از منظر واشنگتن داشتن اهرمی برای تحت فشار قرار دادن چین در این جغرافیا، استراتژی قابل تاملی است. ایالات متحده در اقیانوس آرام و اقیانوس هند مزایای خاصی ندارد. برای اکثر آمریکایی‌ها، این پهنه‌ها فقط پهنه‌های آبی دوردست هستند. در نتیجه به باور ناظران ایالات متحده می‌بایست یک استراتژی غیرسنتی را دنبال کند که بر ایجاد ائتلاف آمریکایی، تقسیم کار و ادغام توانایی‌های شرکا تاکید دارد. این گروه می‌گویند هدف روشن واشنگتن در اقیانوس هند این است که - در هماهنگی نزدیک با متحدان - از مزایای عملیاتی در این نمایش قدرت با چین از خود دفاع کرده و شرایط را برای رقیب سخت کند. اجرای چنین تاکتیکی مستلزم توسل به استراتژی دو وجهی است که اولاً نیروهای تاکتیکی و خواهد داد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «آماده‌باش چین و آمریکا برای زورآزمایی در میدان جدید/ پکن در تله هند افتاد؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.