چین و روسیه آماده باش شدند؛ پایان عصر راستی آزمایی هسته‌ای فرا رسید/ پشت پرده تحرکات آمریکا در دالان‌های مخفی

به گزارش اقتصادنیوز، برخلاف جنگ سرد، ایالات متحده در دهه آینده رویاروی دو دشمن هسته ای قرار خواهد گرفت که در مجموع دو برابر بیشتر از این بازیگر سلاح هسته ای استراتژیک خواهند داشت. به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، چین تا سال ۲۰۳۴ به همان اندازه سلاح های هسته ای استراتژیک خواهد داشت که ایالات متحده امروز دارد. بنابراین، یک دهه بعد، آمریکا ممکن است از روسیه و چین با داشتن بیش از ۳ هزار کلاهک هسته ای استراتژیک از آمریکا که دارای ۱۵۰۰ کلاهک هست، پیشی بگیرند.

آنگونه که موسسه سیاستگذاری استراتژیک استرالیا نوشته، بر اساس مفاد پیمان استارت جدید ۲۰۱۸، روسیه و آمریکا هر کدام مجاز به داشتن ۱۵۵۰ کلاهک هسته ای استراتژیک و ۷۰۰ موشک بالستیک بین قاره ای مستقر، موشک های بالستیک زیردریایی و بمب افکن های هسته ای سنگین هستند. این معاهده در ۵ فوریه ۲۰۲۶ منقضی می‌شود. اما روسیه سال گذشته تعهداتش در این پیمان را به حالت تعلیق درآورد - اگرچه ادعا می‌کند که از محدودیت عددی ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای مستقر شده تبعیت خواهد کرد. ایالات متحده و روسیه از اوایل دهه ۱۹۷۰ تاکنون در مورد کاهش تسلیحات هسته ای استراتژیک رایزنی های مثبتی داشتند. در اوج جنگ سرد، زرادخانه هسته ای ایالات متحده بیش از ۳۲ هزار سلاح و زرادخانه شوروی بیش از ۴۵ هزار سلاح داشت. این دو بازیگر همچنین حدود ۱۴ هزار سلاح هسته ای تاکتیکی را سرزمین هایی مانند اروپا مستقر کردند. اما اکنون این سوال مطرح می‌شود که آیا عصر راستی‌آزمایی توانایی‌های هسته‌ای استراتژیک به پایان رسیده است؟

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «آماده‌باش زرادخانه‌های هسته‌ای چین و روسیه/ آمادگی آمریکا برای حمله‌ای غافلگیرانه؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.