زمین بازی چین تغییر کرد/ پشت پرده مانور نظامی پکن در مقابل آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز، در سال ۱۹۹۹، بمب افکن‌های آمریکایی در جریان حمله به بلگراد به طور تصادفی سفارت چین را هدف قرار دادند، انفجاری که در جریانش سه نفر کشته شدند. این حادثه خشم رهبران چین را برانگیخت و پکن از واشنگتن خواست تا عذرخواهی کرده و غرامت بپردازد. رهبران چین برای اثبات جدیت خود، با ایراد سخنرانی‌هایی ملی گرایانه مردم این کشور را تحریک کردند و آن‌ها را واداشتند تا سفارت آمریکا را محاصره و هدف قرار دهند. مدت‌هاست رهبران پکن در واکنش به بحران‌های بین‌المللی از یک کتاب بازی ساده پیروی ‌می‌کنند: برانگیختن اعتراضات ضدخارجی برای نشان دادن عزم و فشار به طرف مقابل جهت عقب نشینی.

اما امروز، معادلات تغییر کرده است، شی جین پینگ، رهبر چین، که از استناد به ناسیونالیسم به جزء مواقعی که به نفعش هست، مخالف است، دیگر به دنبال تحریک مردم برای برگزاری اعتراض‌های‌ گسترده در واکنش به فعل خارجی نیست. در طول بزرگترین بحران سیاست خارجی چین در دهه‌های اخیر _یعنی سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان در سال ۲۰۲۲_ شی مردم را برای برگزاری اعتراض‌ها تحریک نکرد. این بار شور ملی‌گرایان با سرکوب آنلاین و از طریق تعطیلی موقت رسانه‌های اجتماعی اجرایی شد. در عوض، ارتش آزادی‌بخش خلق (PLA) برای تنبیه تایوان و احیای وضعیت موجود بین تنگه‌ها مانور بی سابقه ای را برگزار کرد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پشت پرده نمایش قدرت چین؛ پکن قواعد بازی را تغییر داد/ «شی» نسخه اعتراض‌های داخلی را پیچید» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.