آهی که دامن ولادیمیر پوتین را گرفت/ معمای عقب‌نشینی در برابر بحران‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، ولادیمیر پوتین در ربع قرن حکومت مداری‌اش، یعنی از سال ۱۹۹۹ تا به امروز که در قامت نخست وزیر و بعد از آن رئیس جمهور فعالیت داشته، تلاش کرده تا تصویر مرد قدرتمند، ناجی و مدافع روسیه را به مردم بفروشد. به ادعای ناظران، در همین قاب "عملیات نظامی ویژه" در اوکراین، به عنوان یک پروژه بشردوستانه برای نجات روس‌های قومی در اوکراین به مردم این کشور خورانده شده است. با این حال، واقعیت نسبتاً متفاوت است. از زمان شروع جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ناتوانی پوتین در محافظت از جمعیت روسیه بارها و بارها ثابت شده است. بسیاری از شهرهای روسیه، از جمله مسکو، هدف حملات هواپیماهای بدون سرنشین قرار گرفته اند. ژوئن ۲۰۲۳، یوگنی پریگوژین، رئیس گروه واگنر، شورشی کوتاه مدت را رهبری کرد، شورشی برپا شد و گروهی نیز کشته شدند.در این میان شاید تحقیرآمیزترین مورد برای پوتین، حمله سریع و مداوم اوکراین به منطقه کورسک روسیه بوده است. از ۶ آگوست ۲۰۲۴، نیروهای اوکراینی بیش از ۴۹۰ مایل مربع از خاک این کشور را به تصرف خود درآورده‌اند، رخدادی که منجر به تخلیه یا فرار بیش از ۱۰۰ هزار روس شده است که برخی از آنها گزارش دادند که احساس می کنند "زیر آتش رها شده اند" و از رسانه‌هایی که شدت وضعیت را کم اهمیت جلوه می‌دهند، ناامید هستند.

به نوشته آسیا تایمز، پیشروی اوکراین جدی‌ترین چالش برای روایت پوتین از جنگ از زمان آغاز حمله است. این خطر همچنین باعث می شود که رهبر روسیه آسیب پذیر و ضعیف به نظر برسد. در همین راستا گروهی از ناظران می گویند، زمانی که پوتین با بحران مواجه می‌شود، اغلب برای پاسخگویی قاطع و سریع به نیازهای مردم روسیه خیز بر می‌دارد. از زمانی که بوریس یلتسین، رئیس جمهوری پیشین روسیه در ۹ آگوست ۱۹۹۹، این چهره ناشناخته را به عنوان نخست وزیر منصوب کرد، به نظر می‌رسد پوتین بیشتر درگیر اسطوره منجی است تا نجات واقعی زندگی مردم. نبرد کورسک در سال ۱۹۴۴ پیروزی قاطع  برای شوروی در "جنگ بزرگ میهنی" رقم زد، این حقیقتی است که بسیاری از روس‌ها در روایت‌هایشان از جنگ جهانی دوم بدان اشاره دارند. کورسک نمادی قدرتمند از فداکاری و پیروزی است که در زمان پوتین به بخشی از هویت ملی روسیه تبدیل شده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «نفرین قدیمی دامن کورسک را گرفت؛ اعتبار پوتین از دست رفت/ کرملین تسلیم بحران شد؟» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.