پوتین برای اوکراین خط‌ونشان کشید/ پاسخ مناسبی خواهیم داد

در پی نفوذ گروه‌های اوکراینی به قلمروی روسیه و تداوم درگیری‌ها برای چندمین روز پیاپی و وارد آمدن خساراتی به روس‌ها «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه امروز نشستی را برای بررسی تحولات منطقه کورسک تشکیل داد.

براساس گزارش تاس، پوتین ریاست جلسه ای را برای بررسی وضعیت مناطق هم مرز با اوکراین بر عهده دارد و او خواستار حل فوری مسائل در منطقه کورسک شد و تاکید کرد که مسئله کلیدی این است که وزارت دفاع باید دشمن را از منطقه بیرون کند.

خبر مرتبط
آتش سوزی خطرناک در نیروگاه اتمی زاپروژیا اوکراین/ انگشت اتهام زلنسکی به سمت پوتین

گزارش‌ها حاکی از وقوع آتش سوزی در برج خنک‌کننده نیروگاه اتمی زاپوریژیا است.

به گفته پوتین، مبارزه با گروه‌های خرابکار اوکراینی وظایف اصلی در منطقه کورسک است.

رئیس‌جمهور روسیه در یک نشست عملیاتی درباره وضعیت جاری در منطقه کورسک افزود: «نهادهای مدنی موظف به اطمینان از تامین هر چیزی که لازم است در منطقه کورسک در اختیار آژانس‌های مجری قانون باشد، هستند.»

پوتین با اشاره به عملیات اوکراینی‌ها در خاک روسیه که تلفات سنگینی بر دوش کی‌یف گذاشته است، گفت: «وضعیت در منطقه کورسک نشان می‌دهد که رژیم کی‌یف پیشنهادهای صلح مسکو و میانجی‌ها را رد می‌کند.»

پوتین تاکید کرد: «مهمترین چیز در حال حاضر حل مشکلات فوری در منطقه کورسک است؛ اینکه وزارت دفاع باید دشمن را از قلمرو منطقه بیرون کند. کی‌یف از طریق اقدامات خود در منطقه کورسک در تلاش است تا مواضع مذاکره خود را در آینده بهبود بخشد. وضعیت منطقه نشان می‌دهد که چرا رژیم کی‌یف پیشنهادهای صلح مسکو و میانجی‌ها را رد کرد. اقدام کی‌یف در منطقه کورسک یک هدف نظامی برای متوقف کردن پیشروی نیروهای روسیه را دنبال می‌کند.»

رئیس‌جمهور همچنین وعده داد که ارزیابی از رویدادهای جاری در مناطق کورسک، بلگورود و بریانسک ارائه خواهد شد.

پوتین گفت، علی‌رغم تحریکات کی‌یف، نیروهای روسی در تمام خط تماس رزمی پیشروی می‌کنند. به گفته رئیس‌جمهور روسیه، سرعت حمله در کل خط تماس پس از حوادث منطقه کورسک نه تنها کاهش نیافته، بلکه ۱.۵ برابر افزایش یافته است.

به گفته رهبر کرملین، وضعیت نسبی آرام در منطقه بریانسک امروز تضمین نمی‌کند که این وضع ادامه خواهد داشت، «ما باید برای سناریوهای مختلف آماده شویم.» رئیس‌جمهور روسیه معتقد است کی‌یف به تلاش‌های خود برای بی‌ثبات کردن مناطق مرزی روسیه از جمله منطقه بریانسک ادامه خواهد داد.

پوتین در مورد گفت‌وگوهای احتمالی با کی‌یف تاکید کرد: «با کسانی که غیرنظامیان را هدف قرار می‌دهند، نمی‌توان گفت‌وگو کرد.»

ولادیمیر پوتین تاکید کرد: «دشمن پاسخ مناسب را خواهد گرفت و تمام اهداف روسیه محقق خواهد شد.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت که گارد ملی روسیه و اف‌اس‌بی باید از اجرای عملیات‌های ضد تروریستی در مناطق مرزی روسیه اطمینان حاصل کنند.

پوتین گفت: «هیچ چیزی وجود ندارد که بشود درباره آن با کی‌یف مذاکره و گفت‌وگو کرد چراکه کی‌یف غیرنظامیان و تأسیسات هسته‌ای را هدف قرار می‌دهد. کی‌یف خواسته اربابان خود در غرب را اجرا می‌کند که با دستان اوکراین علیه روسیه می‌جنگند. کی‌یف از طریق اقدامات خود در کورسک برای بهبود موضع آینده خود در مذاکرات تلاش می‌کند. دشمن پاسخ مناسبی را به اقدامات خود دریافت خواهد کرد و تمام اهداف عملیات ویژه نظامی محقق خواهد شد. باید با گروه‌های خرابکار در چارچوب عملیات ضد تروریسم در مناطق مرزی، جنگی فعال داشت.»

به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین افزود: «ظاهرا دشمن با کمک اربابان غربی خود، در خدمت منافع آنهاست. ظاهرا دشمن در تلاش است تا مواضع مذاکره‌ای خود را در آینده بهبود بخشد، اما با افرادی که غیرنظامیان، زیرساخت‌های غیرنظامی را هدف قرار می‌دهند یا می‌خواهند تأسیسات انرژی هسته‌ای را تهدید کنند، می‌توان از چه نوع مذاکراتی صحبت کرد؟ آیا امکان صحبت با آنها وجود دارد؟ رهبران رژیم کی‌یف اساسا راه نابودی مردم اوکراین را در پیش گرفته‌اند؛
تلفات در میان آنها به طور چشمگیری افزایش می‌یابد. رهبران رژیم کی‌یف نه تنها علیه مردم روسیه مرتکب جنایت می‌شوند، بلکه در واقع مسیر نابودی خود اوکراینی‌ها را در پیش گرفته‌اند؛ آن اوکراینی‌هایی که به نظر می‌رسد دیگر مردم آنها محسوب نمی‌شوند.»

رئیس‌جمهور روسیه خاطرنشان کرد که تلفات نیروهای مسلح اوکراین به طرز چشمگیری برای آنها افزایش می‌یابد، از جمله آماده‌ترین یگان‌هایی که نیروهای مسلح اوکراین در حال انتقال آنها به مرز روسیه هستند.

اظهارت پوتین در خصوص تحولات میدانی و نفوذ روسیه به قلمروی فدراسیون روسیه در شرایطی مطرح می‌شود که سرپرست فرمانداری کورسک وضعیت منطقه را دشوار خواند و گفت ۲۸ شهرک تحت کنترل دشمن است. سرپرست فرمانداری منطقه کورسک افزود، مقامات از سرنوشت حدود ۲۰۰۰ نفر که در ۲۸ شهرک تحت کنترل دشمن هستند، اطلاعی ندارند.

سرپرست فرمانداری منطقه کورسک می‌گوید که طی حملات اوکراین به خاک روسیه، ۱۲ غیرنظامی در منطقه کشته شدند و ۱۲۱ نفر از جمله ۱۰ کودک زخمی شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.