کارمندان بخوانند/ اعلام زمان مشخص شدن میزان افزایش حقوق

رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد تا یکی‌دو هفته آینده بهترین گزینه برای افزایش حقوق شاغلان برای سال آینده از سوی ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تعیین و اعلام می شود.

وی معیارهای افزایش حقوق را در وهله اول توان بودجه‌ای کشور و سپس توجه ویژه به استحقاق کارمندان دولت و بازنشستگان برشمرد و افزود: با توجه به این موارد، چندین گزینه تهیه شده که هم ورودی و هم توان بودجه‌ای کشور در آن دیده شده است و در دولت در حال بحث است و در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت به دنبال انتخاب بهترین آنها هستیم.

احتمال افزایش 20 الی 45 درصدی حقوق کارمندان در 1404

اخیرا بخشنامه تدوین بودجه سال 1404 ابلاغ شد که در یکی از هفت پیوست آن پیش‌بینی شد که حقوق کارمندان بین 20 تا 45 درصد افزایش پیدا کند.

این در حالی است که در سال 1403 حقوق کارمندان با 35 درصد افزایش نسبت به سال گذشته هفت میلیون و 100 هزار تومان در نظر گرفته شده اما در سال 1402 تنها 21 درصد به حقوق کارمندان اضافه شد و حقوق پایه افراد به پنج میلیون و 300هزار تومان رسیده بود. 

بنابر گزارشی که تجارت نیوز منتشر کرد طی 7 سال گذشته،‌ بیشترین افزایش حقوق مربوط به سال 1401 با 57.4 درصد و کمترین افزایش حقوق مربوط به سال 1396 با 14.5 درصد بوده است. میزان افزایش حقوق واقعی عملا میران افزایش حقوق اسمی منهای تورم سالیانه است. بنابراین افزایش حقوق‌ها به‌تنهایی نباید درنظر گرفته شوند. برای نمونه سال ۹۶ تورم ایران هنوز در حدود ۱۰ درصد بود. 

اولین گام در تدوین لایحه بودجه هر سال ابلاغ بخشنامه تدوین آن است، اتفاقی که چند پیش افتاد و دیوان سالاری کشور در مسیر تدوین بودجه سال ۱۴۰۴ قرار گرفت. در مرحله بعدی دستگاه‌های اجرایی اقدام به تنظیم این لایحه می‌کنند. در نهایت لایحه با تصویب هیات وزیران راهی بهارستان می‌شود (بخشی که در رسانه‌ها پررنگ‌تر است) و آن‌جا، پس‌از کش‌وقوس فراوان به قانون تبدیل می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.