پس لرزه‌های والس مودی با دیکتاتورها/ اعتبار از دست رفته هند در جنوب شرق آسیا

به گزارش اقتصادنیوز، ده سال پیش، زمانی که نارندرا مودی نخست وزیر هند شد، رهبران کشورهای جنوب آسیا در مراسم تحلیف او دعوت شدند. این رخداد منعکس کننده سیاست خارجی «اول همسایگی» دهلی نو و خیز این بازیگر برای تقویت روابط صمیمانه و هم افزایی اقتصادی با همسایگان کوچکترش بود. این رویکرد به دلیل اختلافات مرزی و اختلافات دوجانبه، تاخیر در اجرای پروژه های توسعه توسط هند و افزایش نفوذ چین در منطقه کم رنگ شد.

با این حال، بنگلادش به عنوان یکی از موفقیت های درخشان کارنامه سیاست خارجی «شی» تلقی می شد. شیخ حسینه، نخست وزیر وقت بنگلادش، که ۱۵ سال متوالی قدرت را در دست داشت، قبل از استعفا، از نزدیک با مودی همکاری داشت. به نظر می رسید که رابطه دوستانه آنها یک موقعیت برد-برد باشد. اما در بنگلادش، حسینه علیرغم پیروی از رویکرد دموکراتیک به یک حاکم مستبد تبدیل شد. خشم مردمی علیه او، محرک نهایی اعتراض دانشجویان به دستور سهمیه بندی مشاغل دولتی شد. اعتراض هایی که در نهایت به قدرت حسینه پایان داد و موجب شد تا او به هند فرار کند.  

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «پاشنه آشیل هند؛ ترکش‌های دیپلماسی دهلی نو دامن بنگلادش را گرفت/ شکست ساز و کار اطلاعاتی مودی» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.