سومین دوره نخست‌وزیری نارندرا مودی در هند آغاز شد

رسانه‌های هندی امروز به طور زنده سومین مراسم تحلیف نارندرا مودی برای نخست وزیری هندوستان را پوشش دادند، نخست وزیری که اکنون با دولتی ائتلافی و کمترین آرای حزبی از سال ۲۰۱۴ به قدرت رسیده، بر مهمترین جایگاه تصمیم گیری در هندوستان می نشیند.

دروپدی مورمو، رئیس جمهور هند در مراسمی در کاخ رئیس جمهوری در دهلی نو، موسوم به راشترا پاوان با حضور هزاران تن از مقامات، از جمله رهبران هفت کشور منطقه، ستارگان بالیوود و صنعتگران، سوگند مودی را به عهده گرفت.

خبر مرتبط
پیام ویژه مخبر به نخست وزیر هند

سرپرست ریاست جمهوری پیروزی مجدد حزب نارندرا مودی در انتخابات سراسری هند را تبریک گفت.

مودی دقایقی قبل از ادای سوگند با اشاره به نام هند به زبان های مختلف هندی در پستی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: افتخار خدمت به بهارت را دارم.

پس از مودی، وزرای ارشد دولت قبل یعنی راجنات سینگ وزیر دفاع، آمیت شاه وزیر کشور، نیتین گادکاری وزیر کشتیرانی، راه سازی، حمل و نقل و صنایع کوچک، نیرمالا سیتارامان وزیر دارایی، سوبرامانیام جایشنکار وزیر امور خارجه و پیوش گویال وزیر تجارت و صنعت و غیره نیز سوگند یاد کردند.

مودی، پس از جواهر لعل نهرو رهبر استقلال هند، تنها سیاستمداری است که برای سه دوره متوالی نخست‌وزیر شده است.

وی در سومین دوره انتخابات با حمایت ۱۴ حزب منطقه ای در ائتلاف ملی دمکراتیک (NDA) به رهبری حزب بهارتیا جنتا به قدرت رسید. این موضوع بر خلاف دو دوره قبلی است که حزب مودی اکثریت مطلق کرسی‌ها را در پارلمان به دست آورد. این نتیجه یک شکست بزرگ برای این وی تلقی می شود زیرا نظرسنجی ها پیش بینی کرده بودند که حزب او حتی کرسی های بیشتری نسبت به سال ۲۰۱۹ در دست خواهد داشت.

مودی برای هندوستان رشد بی‌سابقه‌ای را در جهان به ارمغان آورد و جایگاه جهانی این کشور را ارتقا داد اما به نظر می‌رسد او قدرتش را داخل کشور دست داده است زیرا بیکاری، قیمت‌های بالا، درآمد پایین و نقض آزادی‌های مذهبی رای‌دهندگان را از او دور کرده است.

تحلیلگران می گویند دوره جدید انتخاب مودی به عنوان نخست وزیر ممکن است مملو از چالش هایی برای ایجاد اجماع در مورد موضوعات سیاسی و مسائل مناقشه برانگیز در مواجهه با منافع مختلف احزاب منطقه ای و مخالفان تقویت شده باشد.

مودی که مبارزات انتخاباتی اش با اظهارات متعصبانه مذهبی و انتقاد از مخالفان به اتهام حمایت از ۲۰۰ میلیون اقلیت مسلمان هند همراه بود، پس از نتیجه انتخابات لحن آشتی جویانه تری را انتخاب کرده است.

وی روز جمعه پس از اینکه به طور رسمی به عنوان رئیس دولت ائتلافی معرفی شد، گفت: ما اکثریت را به دست آورده‌ایم اما برای اداره کشور، اتفاق نظر بسیار مهم است و ما برای وحدت آرا تلاش خواهیم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.