انتظار کی‌یف به سر آمد / تحویل نخستین جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین

رسانه آمریکایی از تحویل نخستین محموله جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین خبر داد، جنگنده‌ای که گرچه کی‌یف از ماه‌ها قبل منتظر دریافت آن‌ بوده، اما تحلیلگران می‌گویند تاثیر شگرفی در میدان نبرد نخواهد داشت.

پس از ماه‌ها انتظار از سوی کی‌یف، بالاخره نخستین محموله از جنگنده‌های آمریکایی اف-۱۶ وارد اوکراین شدند؛ جنگنده‌هایی که توسط اعضای اروپایی ناتو از جمله دانمارک و هلند تهیه شده‌اند.

به گفته منابع بلومبرگ که نخواستند نامشان فاش شود، قرار بود تا قبل از پایان ماه میلادی جاری، نخستین محموله این جنگنده‌ها به اوکراین تحویل داده شود و این ضرب‌الاجل رعایت شده است. بااین‌حال، این منابع ناشناس اعلام کردند تعداد جنگنده‌هایی که به کی‌یف تحویل داده شده، کم است.

خبر مرتبط
اعلام آمادگی چین برای گفت‌وگوهای دوجانبه دیپلماتیک با اوکراین

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد این کشور نسبت به گفت‌وگوهای دوجانبه دیپلماتیک با اوکراین آماده است.

این رسانه آمریکایی همچنین با اشاره خلبان‌های اوکراینی که در ماه‌های گذشته در کشورهای غربی آموزش کار با جنگنده‌های اف-۱۶ را پشت سر گذاشته‌اند، گزارش داد که مشخص نیست آیا این خلبان‌ها به‌زودی امکان پرواز با جنگنده‌های ارسالی را خواهند داشت یا به گذراندن دوره‌های مضاعف نیاز دارند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که در آغاز جنگ اوکراین با ارسال ادوات سنگین مانند جنگنده به کی‌یف مخالف بود، بالاخره با فشارهای فراوان دولت اوکراین، مجوز ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ را صادر کرد. ایالات متحده که نگران تشدید تنش‌ها با روسیه است، اعلام کرده که مستقیماً جنگنده‌ای به اوکراین نمی‌فرستد، بلکه به کشورهای اروپایی که در گذشته این جنگنده‌ها را از آمریکا خریده‌اند، اجازه می‌دهد اف-۱۶های خود را به کی‌یف ارسال کنند.

ازآنجاکه این جنگنده‌ها ساخت ایالات متحده هستند و واشنگتن آن‌ها را به دانمارک و هلند فروخته، این کشورها برای ارسال جنگنده‌های آمریکایی به کشورهای ثالث نیاز به موافقت آمریکا داشتند.

بلومبرگ از تحویل نخستین محموله اف-۱۶ به اوکراین خبر داد بازدید رئیس‌جمهور اوکراین از جنگنده‌ اف-۱۶ در آشیانه نظامی هلند

اگرچه بایدن بالاخره در ماه مه ۲۰۲۳ به ارسال این جنگنده‌ها به اوکراین چراغ سبز نشان داد، تا ارسال نخستین محموله اف-۱۶ به این کشور بیش از یک سال طول کشید و از همان ابتدا نیز میزان کارآمدی آن‌ها در نبرد با روسیه زیر سوال بوده است. خلبانان بازنشسته ایالات متحده به بلومبرگ گفتند این جنگنده‌ها نمی‌توانند آن‌قدرها که کی‌یف ادعا می‌کند، در توازن قدرت در میدان نبرد تأثیر داشته باشند.

به گزارش بلومبرگ، این طرح با موانع مختلفی مواجه شده است؛ از جمله مسئله تأمین قطعات یدکی، اختلاف زبان میان خلبانان اوکراینی و تعلیم‌دهندگان ناتو و تأخیر در فرایند تأمین جنگنده‌ها. مسئولان برنامه‌ریزی در این طرح همچنین هشدار داده‌اند که اوکراین از تعداد باندهای پروازی کافی برای استفاده از این جنگنده‌ها برخوردار نبوده و باندهای فعلی این کشور نیز در برابر حملات روسیه آسیب‌پذیر هستند.

از سوی دیگر، از زمانی که مسئله ارسال جنگنده‌ها به اوکراین مطرح و آموزش خلبانان اوکراینی آغاز شده، شیوه‌های جنگی روسیه و اوکراین در میدان نبرد تفاوت‌های فاحشی پیدا کرده و ۲ طرف اکنون بیش از آنکه به تسلیحات و ادوات نظامی سنگین اتکا داشته باشند، از پهپادهای کوچک و ارزان‌قیمت استفاده می‌کنند. علاوه بر این، روسیه در این یک سال این فرصت را پیدا کرده که سامانه‌های پدافند هوایی خود را تقویت کند.

بلومبرگ در حالی این گزارش را منتشر کرد که در اواسط هفته روزنامه وال‌استریت ژورنال از موافقت واشنگتن برای تجهیز جنگنده‌های اف-۱۶ ارسالی به اوکراین به موشک‌های ساخت ایالات متحده و دیگر سلاح‌های پیشرفته خبر داده بود. به گزارش این روزنامه، علاوه بر دانمارک و هلند که نخستین جنگنده‌ها را به اوکراین ارسال می‌کنند، قرار است چند جنگنده اف-۱۶ نیز از سوی بلژیک و نروژ به اوکراین ارسال شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.