خط و نشان مسکو برای اوکراین/  تمامی جنگنده‌های اف-۱۶ را سرنگون می‌کنیم

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه گفت که تمامی جنگنده‌های اف-۱۶ اوکراین را سرنگون خواهیم کرد.

خبرگزاری آناتولی گزارش داد، شویگو چهارشنبه شب تصریح کرد: با استناد به آمار، سامانه‌های پدافند هوایی روسیه تمام جنگنده‌های اف-۱۶ وعده داده شده به اوکراین را ظرف مدت ۲۰ روز سرنگون خواهد کرد.

دیدار نماینده پوتین با دستیار امیرعبداللهیان

وی با بیان اینکه نیروی هوایی روسیه یک هزار و ۴۰۰ هدف هوایی اوکراینی را در ماه اکتبر منهدم کرده است، افزود: این اهداف هوایی از جمله شامل ۳۷ هواپیمای اوکراینی و ۶ موشک دوربرد زمین به زمین ATACMS بوده است.

شویگو ادامه داد: من می‌خواهم تأکید کنم که ۳۷ هواپیمای اوکراینی که توسط پدافند هوایی روسیه در طول ماه گذشته سرنگون شد، حدود ۲ برابر تعداد هواپیماهای جنگنده اف-۱۶ است که به اوکراین تضمین شده است، بنابراین سیستم دفاع هوایی ما قادر است در ظرف حدود ۲۰ روز کلیه جنگنده‌های اف-۱۶ اوکراین را هدف قرار داده و سرنگون کند.

وزیر دفاع روسیه افزود: اوکراین با کمبود ذخایر مواجه شده است، سربازانش روحیه خود را از دست داده‌اند و با وجود عرضه تسلیحات جدید از سوی ناتو، ارتش این کشور در حال عقب‌نشینی بوده است.

به نوشته خبرگزاری آناتولی، ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین پس از سفرهای خود به دانمارک و هلند در ماه آگوست اعلام کرد که با مجوز ایالات متحده، چندین کشور غربی با انتقال جنگنده‌های اف-۱۶ خود به اوکراین موافقت کرده‌اند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.