ناتو گرفتار شد/ انبار تسلیحاتی ته کشید؟

ناتو برای افزایش تولید صنایع دفاعی از سوی اعضای خود فشار آورده است تا از یک سو نیاز تسلیحاتی اوکراین در جنگ علیه روسیه را تامین کند و از سوی دیگر ذخایر رو به اتمام تسلیحاتی کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی را افزایش دهد.

به گزارش رویترز، باوئر اظهار کرد: با وجود اینکه بودجه دفاعی کشورهای عضو ناتو از سال‌ها قبل از آغاز جنگ در اوکراین افزایش یافته بود، اما صنعت دفاعی اعضای این پیمان نظامی ظرفیت تولید خود را افزایش نداده است.

رئیس کمیته نظامی ناتو، افزود: این موضوع منجر به افزایش قیمت‌ها در حوزه صنایع دفاعی حتی قبل از آغاز جنگ در اوکراین شده بود.

وی تاکید کرد: در عین حال به دلیل تأمین نیازهای تسلیحاتی اوکراین، اکنون بسیاری از ذخایر دفاعی خود را به این کشور می‌دهیم که البته امری لازم‌الاجرا است اما این تسلیحات و مهمات را برای ارسال به اوکراین از انبارهایی تخلیه می‌کنیم که پیشتر هم نیمه خالی بودند.

به نوشته رویترز، باوئر ماه گذشته نیز هشدار داده بود که افزایش شدید قیمت مهمات به این معنی است که تخصیص هزینه‌های دفاعی بیشتر از سوی اعضای ناتو به طور خودکار به افزایش قدرت دفاعی آنها منجر نمی‌شود.

وی خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر از سوی بخش خصوصی کشورهای عضو این پیمان نظامی در زمینه شرکت‌های فعال در حوزه صنایع دفاعی شده بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.