ملونی با یک برنامه 3 ساله به این کشور سفر می کند

«جورجیا ملونی»، نخست وزیر ایتالیا که از سال ۲۰۲۲ رهبری دولت راستگرای کنونی در کشورش را در دست دارد سال گذشته میلادی از پروژه زیرساختی اقتصادی بزرگ «شی جینپینگ»، رئیس جمهور چین موسوم به «کمربند و جاده» خارج شد و اکنون با هدف بهبود روابط اقتصادی با دولت او به پکن سفر کرده است.

نخست وزیر ایتالیا در اظهاراتی در ضمن حضورش در شهر پکن و دیدارش با «لی چیانگ»، همتای چینی وی، که از شبکه تلویزیونی دولتی RAI پخش شد گفت سفر پنج روزه او به چین «تجسم اراده‌ای برای شروع یک مرحله جدید و شروع مجدد در همکاری ۲جانبه ما است. ما با امضای این برنامه اقدام به دنبال تجربه اشکال جدیدی از همکاری هستیم.»

ملونی همچنین بیان کرد: «یک یادداشت همکاری‌های صنعتی بین ایتالیا و چین نیز امضا شد که شامل بخش‌های صنعتی استراتژیکی نظیر انرژی‌های تجدید پذیر و توسعه وسایل حمل ونقل برقی است.»

به گزارش «رویترز» ملونی که سرمایه گذاری‌های چین در ایتالیا را عامل تقویت رشد اقتصادی کند کشورش می‌بیند قرار است در ادامه این سفر به دیدار شی جینپینگ، رئیس جمهور چین و «ژائو لیجی»، رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق این کشور برود.

خبر مرتبط
قطار کانتینری چین از مرز اینچه برون وارد ایران شد

جلال مختاری، مدیرکل روابط عمومی راه‌آهن گفت: قطار کانتینری ایران نیز که چند روز گذشته از مرز اینچه برون عبور کرده بود، از ایستگاه اترک ترکمنستان به مقصد چین حرکت کرد. این دو قطار محموله کانتینری خود را در ایستگاه اترک ترکمنستان مبادله کرده بودند.

ملونی در یک مجمع تجاری چین-ایتالیا که در آن شرکت‌های مشهور کشورش از جمله شرکت لاستیک‌سازی ایتالیایی «پیرلی»، شرکت انرژی «اِنی»، شرکت نظامی «لئوناردو» و برخی شرکت‌های حوزه مُد نظیر «دولچه اند گابانا» نیز شرکت داشتند حضور یافت.

او اظهار داشت: «این مجمع یک سیگنال دیگر را درباره منافع ۲جانبه و متوازن‌سازی هر چه بیشتر منافع ما و مبادلات بازرگانی ما می‌دهد.»

او گفت که قصد دارد در ادامه دیدارهای خود با مقام‌های چینی مسائلی نظیر ظرفیت مازاد چین و همین طور حمایت‌های اقتصادی چین از روسیه را نیز مطرح کند.

لی چیانگ در افتتاحیه این اجلاس گفت: «چین و ایتالیا باید یک ذهنیت برد-برد را اتخاذ کرده و همکاری خود در بخش سرمایه‌گذاری و تجارت را افزایش دهند. آنها باید همکاری‌های خود را حتی پایدارتر و پویاتر سازند.»

یک منبع نزدیک به هیات ایتالیایی اعلام کرد که انتظار می‌رود در جریان سفر ملونی به چین توافقات صنعتی و تجاری ۲جانبه بیشتری امضا شود.

ایتالیا در سال ۲۰۱۹ تبدیل به تنها عضو گروه هفت شد که به پروژه بزرگ کمربند و جاده چین ملحق می‌شود اما این پروژه را سال گذشته میلادی تحت فشارهای آمریکا و به بهانه نگرانی‌ها از بابت تقویت نفوذ اقتصادی چین ترک کرد.

خبر مرتبط
چین خواستار لغو تحریم های آمریکا شد / به مذاکرات صلح اوکراین ادامه خواهیم داد

وزیر امور خارجه چین در دیدار با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در لائوس گفت که پکن به کمک به مذاکرات صلح درباره اوکراین و درخواست آمریکا برای توقف تحریم‌های یکجانبه ادامه خواهد داد.

دولت ملونی گفته بود که این مشارکت نفعی برای ایتالیایی که حجم تجارتش با چین در سال ۲۰۲۳ به ۶۶.۸ میلیارد یورو رسید نداشته و این پکن است که از آن عمدتا نفع می‌برد. یک رسانه دولتی چین امروز نوشت که هدف از سفر ملونی به این کشور «شفاف کردن برخی سوءتفاهمات» پیرامون خروج ایتالیا از پروژه کمربند و جاده و تاکید بر اهمیت روابط اقتصادی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.