امضای توافقنامه مهم میان روسیه و کره شمالی/ پای کشور ثالث در میان است؟

«یوری اوشاکوف» مقام ارشد کرملین با اعلام هیات‌همراه «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در سفر به پیونگ‌یانگ گفت: به احتمال زیاد در سفر پوتین به کره‌شمالی توافقنامه مشارکت استراتژیک جامع امضا خواهد شد. تاکید داریم که توافقنامه ارتباط بین فدراسیون روسیه و کره‌شمالی علیه کشورهای ثالث نخواهد بود.

اوشاکوف با اشاره به این سفر که سه‌شنبه و چهارشنبه انجام می‌شود، تاکید کرد: پوتین و کیم جونگ اون (رهبر کره‌شمالی) در این مذاکرات درباره مسائل امنیتی و همکاری در زمینه اقتصاد، انرژی و حمل و نقل گفتگو خواهند کرد.

خبر مرتبط
پوتین به نتانیاهو پشت کرد/ روزگار بی بی تیره و تار شد

پوتین علناً رابطه بسیار نزدیک با بنیامین نتانیاهو را به چالش کشید و با ویکتور اوربان، رئیس جمهور مجارستان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، و رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، هم صدا شد.

دستیار رئیس‌جمهور روسیه همچنین در آستانه سفر پوتین به پیونگ‌یانگ تاکید کرد که مسکو از بازنگری در تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه کره‌شمالی حمایت می‌کند. به گفته او توافقنامه مشارکت روسیه و کره‌شمالی که احتمالا در سفر پوتین به پیونگ‌یانگ امضا خواهد شد، بر مسائل امنیتی متمرکز خواهد بود.

اوشاکوف در ادامه گفت: روسیه برای درک کره‌شمالی از علل و ماهیت بحران اوکراین ارزش قائل است و از حمایت آن از عملیات ویژه نظامی ابراز قدردانی می‌کند. همچنین مذاکرات گسترده و گفت‌وگوهای غیررسمی بین پوتین و کیم در جریان سفر رئیس‌جمهور به کره‌شمالی برنامه‌ریزی شده است.

دستیار پوتین همچنین با اشاره به سفر پوتین به ویتنام در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه همین هفته تاکید کرد، روسیه و ویتنام فعالانه در زمینه‌های انرژی، پزشکی و کشاورزی همکاری می‌کنند. اوشاکوف گفت: مذاکرات پوتین با نخست‌وزیر ویتنام به موضوعاتی با ماهیت اقتصادی خواهد پرداخت.

به گفته اوشاکوف، حجم مبادلات تجاری روسیه و ویتنام در پایان سال ۲۰۲۳ بیش از ۸ درصد افزایش یافت و به ۵ میلیارد دلار رسید و رشد در طول سال جاری نیز ادامه دارد.

از سوی دیگر این مقام ارشد کرملین گفت پوتین قصد دارد در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه تماس‌های دوجانبه فشرده‌ای داشته باشد.

به گزارش اسپوتنیک، این سیاستمدار روس همچنین به نشست اول هفته در سوئیس با محوریت صلح اوکراین اشاره کرد و گفت: شرکت‌کنندگان در نشست سوئیس درباره اوکراین مجبور شدند آخرین پیشنهاد پوتین را در نظر بگیرند، خواه از آن راضی باشند، یا نه.

اوشاکوف گفت: برخی به طرح صلح پوتین فکر کرده‌اند و تعداد آنها افزایش خواهد یافت.

دستیار ولادیمیر پوتین گفت: ما متوجه شدیم که حتی رهبران غربی در کنفرانس سوئیس درباره اوکراین هم اعتراف کردند که حل و فصل (جنگ) بدون مسکو غیرممکن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.