هشدار کرملین به کشورهای عضو ناتو

 سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) گفت:‌کشورهای ناتو و به ویژه ایالات متحده در روزهای اخیر به صورت عمدی، تنش را در مناقشه اوکراین شدت بخشیده‌اند، این موضوع دور جدیدی از تنش‌ها را برانگیخته است.

وی با بیان اینکه کشورهای عضو ناتو به صورت عمدی این کار را انجام می‌دهند، اظهار داشت:‌ اقدامات کشورهای ناتو، سطح جدیدی از تنش را ایجاد کرده است.

سخنگوی کرملین در ادامه با بیان اینکه کشورهای عضو پیمان ناتو، اوکراین را برای ادامه جنگ بی‌معنا با روسیه تحریک می‌کنند، گفت: آنها قصد دارند به جنگ با روسیه ادامه دهند و این وضعیت،‌ پیامدهایی را برای آنها در پی خواهد داشت.

به گزارش منابع خبری، پیش از این، وزیر خارجه آمریکا با حمایت از ارسال تسلیحات نظامی واشنگتن به اوکراین در جنگ با روسیه گفت: ارسال تسلیحات ایالات متحده آمریکا به ثبات اوکراین در خط مقدم میدان جنگ کمک می‌کند.

آنتونی بلینکن در نشستی خبری در "کیشینو" پایتخت مولداوی افزود: آمریکا به شدت در تلاش است تا اوکراین را با پدافند هوایی بیشتری تجهیز کند.

وزیر خارجه دولت جو بایدن تصریح کرد: که حمایت از اوکراین به «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه آشکارا می‌گوید او نمی‌تواند از اوکراین پیشی بگیرد.

بلینکن گفت که تدارکات تسلیحات ایالات متحده اکنون "اثر واقعی" دارد و پوتین نتوانسته است به اهداف خود در منطقه خارکیف در شمال شرقی اوکراین دست یابد، جایی که نیروهای روسی در ماه مه میلادی، حمله ای را آغاز و جبهه جدیدی را باز کردند.

بلینکن که در کنار مایا ساندو رئیس جمهور غرب گرای مولداوی سخن می گفت، قول کمک ۵۰ میلیون دلاری به این کشور و حمایت پایدار ایالات متحده داد و گفت که این کشور "استقامت فوق العاده ای" در برابر "قلدری" و "تلاش های مداخله جویانه " روسیه از خود نشان داده است.

در دوران ساندو، مولداوی قاطعانه تهاجم روسیه به اوکراین را محکوم کرده و هدف خود را برای پیوستن به اتحادیه اروپا قرار داده است. ساندو گفت که دیدار بلینکن "نشانه ای قوی از حمایت" از مولداوی بود.

ایالات متحده که مهمترین تامین کننده تسلیحات کی یف است، در ماه آوریل بسته کمکی ۶۱ میلیارد دلاری را پس از ماه ها تاخیر تصویب کرد.

ینس استولتنبرگ اخیراً در گفت‌وگویی با نشریه اکونومیست گفته بود که اعضای ناتو باید به ممنوعیت استفاده از تسلیحات جهت حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه پایان دهند.

در همین حال، سرگئی ریابکوف معاون وزارت خارجه روسیه روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: مسکو ممکن است در واکنش به سیاست‌های ناتو، ساخت و استقرار موشک‌های کوتاه‌برد و میان‌برد را تسریع بخشد.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نیز با هشدار به ائتلاف ناتو گفت که مسکو از نزدیک ادعاهای این ائتلاف در زمینه حمله به عمق خاک روسیه را زیر نظر دارد و ناتو باید متوجه عواقب چنین اقدامی باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.