گزارش کاهش تورم آمریکا قیمت طلا و نقره را افزایشی کرد

در معاملات روزانه آمریکا طی چهارشنبه (۲۳ خرداد) و به دنبال انتشار جدیدترین داده‌های تورمی آمریکا که یک روند کاهشی را نشان می‌دهد و همین امر پایین آمدن شاخص دلار و بازده اوراق خزانه‌داری آمریکا را در پی داشته، قیمت‌های طلا و نقره با رشد قابل توجهی همراه شدند.

به نوشته کیتکو، در حال حاضر بازارهای این فلزات گران‌بها در انتظار نتیجه جلسه بازار آزاد فدرال رزرو هستند که قرار است در بعدازظهر چهارشنبه به وقت آمریکا در اختیار عموم قرار بگیرد. معاملات آتی طلا برای ماه آگوست در آخرین مرتبه با رشد ۲۵ دلاری به ۲۳۵۱ دلار به ازای هر اونس رسیده بود. معاملات آتی نقره برای ماه جولای نیز با رشد ۰/۹۷۴ دلاری به ۳۰/۲۱ دلار افزایش پیدا کرده بود.

در تازه‌ترین گزارش تورمی آمریکا که طی امروز چهارشنبه (۲۳ خرداد) منتشر شد،‌ یک معیار کلیدی از تورم بنیادین در می و برای دومین ماه متوالی با کاهش همراه شد. شاخص تورم هسته آمریکا که هزینه‌های مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد، نسبت به آوریل با رشد ۰/۲ درصدی همراه شده است. همچنین این شاخص نسبت به یک سال قبل، ۳/۴ درصد افزایش یافته که کمترین سرعت رشد آن در بیش از سه سال اخیر محسوب می‌شود.

اقتصاددانان در کنار شاخص قیمت مصرف‌کننده به شکل کلی، معیار هسته را یک اندیکاتور بهتر برای تورم بنیادین در نظر می‌گیرند. شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا نسبت به ماه قبل تغییری نداشته است که آرام‌ترین روند آن در حدود دو سال اخیر محسوب می‌شود. این شاخص نسبت به یک سال قبل با رشد ۳/۳ درصدی همراه شده است.

این آمارها به همراه کاهش سرعت رشد تورم هسته در آوریل، معامله‌گران فلزات گران‌بها را به این تفکر سوق داده که این داده‌ها منعکس‌کننده نشانه‌های اولیه از این موضوع هستند که تورم به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد و در نتیجه فدرال رزرو آماده کاهش نرخ بهره در ماه‌های آتی ۲۰۲۴ خواهد بود.

اگر فدرال رزرو روند تسهیل سیاست پولی را آغاز کند، دیگر بانک‌های مرکزی اصلی جهان نیز احتمالا در مسیر فدرال رزرو قدم خواهند گذاشت. بانک مرکزی اروپا اخیرا نرخ بهره را کاهش داد که می‌تواند نشانه آغاز فرآیند کاهش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی اصلی جهان طی ماه‌های آینده باشد. نرخ‌های بهره پایین‌تر به معنای رشد تقضای جهانی برای مواد خام از جمله فلزات خواهد بود.

قیمت لحظه‌ای طلا

براساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت لحظه‌ای فلز زرد در ساعت ۲۰:۵۴ به وقت ایران در سطح ۲۳۳۹ دلار به ازای هر اونس قرار داشته است. قیمت طلا در ۲۴ ساعت گذشته با رشد همراه بوده و حدود ۲۲ دلار افزایش یافته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.