صعود قیمت طلا در پی کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا

پس از آنکه بانک مرکزی اروپا طی امروز پنجشنبه (۱۷ خرداد) نرخ بهره را ۰/۲۵ درصد کاهش داد، شاهد واکنش قابل توجه در بازارهای ارزهای اصلی جهان نبودیم.

خبر مرتبط
اتحادیه اروپا درباره مسیر پیش‌روی داده‌های اقتصادی چه تصمیمی می‌گیرد؟+فیلم

اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه درمورد مسیر پیش‌روی داده‌های اقتصادی خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.

به نوشته کیتکو، در اقدامی که بسیاری انتظار آن را می‌کشیدند، بانک مرکزی اروپا اعلام کرد هر سه نرخ بهره پایه خود را به میزان ۰/۲۵ درصد کاهش خواهد داد؛ بدین ترتیب،‌ این نرخ‌ها به ۴/۲۵ درصد، ۴/۵۰ درصد و ۳/۷۵ درصد می‌رسند که از ۱۲ ژوئن (۲۳ خرداد) اجرایی خواهند شد.

واکنش اولیه بازار طلا به این کاهش نرخ بهره، شتاب خرید متوسط برای فلز زرد بوده است. در لحظه نگارش گزارش کیتکو، قیمت لحظه‌ای طلا در برابر یورو در سطح ۲ هزار و ۱۶۸ یورو به ازای هر اونس بوده که با افزایش اندکی در طول روز همراه شده است.

بانک مرکزی اروپا در پیش‌بینی‌های اقتصادی به‌روزشده‌ خود اعلام کرده اقتصاد منطقه یورو در سال جاری میلادی ۰/۹ درصد، در سال ۲۰۲۵ میلادی معادل ۱/۴ درصد و در سال ۲۰۲۶ معادل ۱/۶ درصد رشد خواهد داشت.

کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی اروپا در زمانی انجام شده که نرخ تورم باز هم روند صعودی به خود گرفته است. انتظار می‌رود تورم کلی منطقه یورو در سال جاری میلادی به ۲/۵ درصد، در سال ۲۰۲۵ به ۲/۲ درصد و در سال ۲۰۲۶ به ۱/۹ درصد برسد.

اگرچه بانک مرکزی اروپا چرخه کاهش نرخ بهره را آغاز کرده، این بانک نسبت به ادامه این مسیر و کاهش‌های بیشتر، مردد است.

قیمت لحظه‌ای طلا

براساس داده‌های سایت اینوستینگ، قیمت لحظه‌ای طلا در ساعت ۱۹:۳۳ به وقت ایران در سطح ۲ هزار و ۳۷۳ دلار به ازای هر اونس بوده است. قیمت فلز زرد در مقایسه با ۲۴ ساعت گذشته با رشد حدود ۱۷ دلاری همراه شده است.

قیمت لحظه‌ای طلا در روز پنجشنبه و تا ساعت ۱۹:۳۳ به وقت ایران، از ۲۳۵۳ دلار تا ۲۳۷۸ دلار به ازای هر اونس، نوسان داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.