اقدام احتمالی بانک مرکزی اروپا به یورو ضربه می‌زند؟

 بانک مرکزی اروپا احتمالا در روز پنجشنبه (۱۷ خرداد) نخستین کاهش نرخ بهره را اعلام کند؛ اتفاقی که می‌تواند باعث تضعیف یورو شود زیرا سیاست‌های بانک مرکزی اروپا از سیاست‌های ایالات متحده فاصله می‌گیرد.

خبر مرتبط
چراغ سبز اتحادیه اروپا به پیشنهاد آتش بس غزه

مسئولین اروپایی از آتش بس پیشنهادی در نوار غزه که روز جمعه توسط جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام شد استقبال کردند.

به نوشته بلومبرگ، انتظار می‌رود کاهش یک-چهارم درصدی نرخ بهره، نشان‌دهنده تغییر قابل توجهی در هزینه‌های استقراض بین اروپا و آمریکا باشد. با این وجود، مقامات بانک مرکزی اروپا به‌ویژه «کریستین لاگارد» به عنوان رئیس آن، نسبت به جدا شدن این مسیر احساس راحتی دارند، حتی اگر این امر با تضعیف ارزش یورو و خطر افزایش تورم همراه شود.

داده‌های اخیر که نشان‌دهنده‌ فشارهای مداوم تورمی است، احتمالا بر بحث‌های بیشتر در مورد کاهش احتمالی نرخ بهره تأثیر خواهد گذاشت.

تأثیر مسیر جداگانه‌ سیاست‌های بانک مرکزی اروپا هم‌اکنون بر بازارهای جهانی مشهود است و با انتظارات مبنی بر کاهش کندتر نرخ بهره توسط بانک مرکزی انگلستان نسبت به بانک مرکزی اروپا، یورو به پایین‌ترین سطح خود در برابر پوند در نزدیک به دو سال گذشته رسیده است.

بلومبرگ اکونومیکس پیش‌بینی می‌کند که در ماه ژوئن، ۰/۲۵ درصد کاهش نرخ بهره رخ دهد و به دنبال آن در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و دسامبر کاهش‌های بیشتری انجام شود. مقامات بانک مرکزی اروپا، از جمله فابیو پانتا، رئیس بانک مرکزی ایتالیا و همتای اتریشی او، رابرت هولزمان، خطرات ناشی از این تغییر سیاست بر یورو و تورم را تأیید کرده‌اند، اما همچنین اشاره کرده‌اند که سیاست‌های انقباضی ایالات متحده می‌تواند تقاضای جهانی را کاهش داده و تورم منطقه یورو را کم کند.

تصمیم بانک مرکزی اروپا شامل پیش‌بینی‌های سه‌ماهه جدید و یک کنفرانس خبری توسط لاگارد خواهد بود که به‌دقت برای نشانه‌هایی از اقدامات آتی سیاست پولی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بازارهای پولی در حال حاضر انتظار دو مرتبه کاهش نرخ بهره در سال جاری میلادی را دارند و احتمال کمی برای کاهش سوم وجود دارد. انتظار می‌رود بانک مرکزی دانمارک با کاهش نرخ بهره به میزان‌ یک-چهارم درصد، اقدام مشابهی با بانک مرکزی اروپا انجام دهد.

در ایالات متحده و کانادا، تمرکز بر داده‌های اقتصادی آتی خواهد بود. گزارش اشتغال ماه می آمریکا، با پیش‌بینی افزایش ۱۹۰ هزار شغل، احتمالا رشد باثبات اشتغال را نشان می‌دهد و نرخ بیکاری همچنان روی ۳/۹ درصد باقی خواهد ماند. همچنین انتظار می‌رود متوسط دستمزد ساعتی به میزان ۳/۹ درصد نسبت به سال گذشته میلادی افزایش یابد. وزارت کار آمریکا داده‌های مربوط به فرصت‌های شغلی را منتشر خواهد کرد، در حالی که موسسه مدیریت تأمین (Institute for Supply Management) نتایج نظرسنجی‌های بخش تولید و خدمات را منتشر خواهد کرد.

در کانادا، بانک مرکزی این کشور ممکن است به‌زودی دوره‌ پایین آوردن سطح نرخ بهره را با کاهش احتمالی ۰/۲۵ درصدی در روز چهارشنبه آغاز کند. با این حال، مصرف قوی خانوارها و افزایش اشتغال ممکن است بانک مرکزی کانادا را وادار کند تا برای تصمیم‌گیری، منتظر داده‌های بیشتری بماند.

در آسیا، چندین شاخص مدیران خرید منتشر خواهد شد، از جمله شاخص Caixin PMI بخش تولید چین. انتظار می‌رود داده‌هایی که به‌زودی منتشر می‌شود، نشان دهد که اقتصاد استرالیا در سه‌ماهه نخست کمی رشد داشته است، در حالیکه ژاپن آمار سود شرکت‌ها و هزینه‌های سرمایه‌ای را منتشر خواهد کرد. همچنین داده‌های تورم از اندونزی، کره جنوبی، تایلند، تایوان و فیلیپین منتشر خواهد شد.

در اروپا، آمارهای مختلف صنعتی منتشر خواهد شد، از جمله شاخص‌های PMI بخش تولید ایتالیا و اسپانیا و آمار تولید از فرانسه، اسپانیا و آلمان. سفارشات کارخانه‌های آلمان و آمار تجارت نیز منتشر خواهد شد. بانک مرکزی اروپا روز جمعه شاخصی از دستمزدها را منتشر می‌کند که یک شاخص کلیدی برای ریسک‌های تورمی است.

در ترکیه، مقامات امیدوارند که داده‌های تورم ماه می اوج رشد قیمت‌ها را نشان دهد که انتظار می‌رود حدود ۷۵ درصد باشد. در آمریکای لاتین، مکزیک گزارش‌های تورم را منتشر خواهد کرد و داده‌های تولید ناخالص داخلی ماه آوریل شیلی نیز در دسترس خواهد بود. برزیل انتظارات تورمی و داده‌های خروجی سه‌ماهه نخست را که انتظار می‌رود بهبود اقتصادی را نشان دهد، رصد خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.