2 copy

گرچه تورم نقطه به نقطه و هسته (بدون احتساب هزینه‌های انرژی و مواد خوراکی) در ماه آوریل کاهشی بود و به ترتیب رقمی معادل 3.4 و 3.6 درصد را ثبت کردند، اما نگرانی اقتصاددانان در خصوص روند این شاخص در ماه‌های آینده همچنان وجود دارد. این نگرانی تا جایی ادامه یافت که اکثر سیاستگذاران فدرال رزرو در آخرین نشست خود در روزهای اخیر افزودند در صورتی که تورم در ماه‌های آتی بار دیگر به روند تهاجمی خود ادامه دهد، افزایش نرخ بهره دور از انتظار نخواهد بود. بر این اساس طلای جهانی نیز رفتار خود را تغییر داد و به پایین‌ترین سطح 10 روزه خود رسید. این فلز درخشان در ساعت 15 به وقت تهران با رقمی معادل 2340 دلار در حال معامله است و بار دیگر جای خود را به دلار جهانی بخشید.

طلا در کف 10 ماهه

با نزول فلز زرد به کف 10 روزه خود، کارشناسان تاکید کردند که با افزایش نرخ‌ها، سرمایه‌گذاران در سراسر جهان از سرمایه‌گذاری در این بازار دلسرد شده و به بازار دیگری پناه خواهند آورد. در این میان پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد هند که دومین خریدار بزرگ طلای جهانی به شمار می‌رود، واردات خود را تا پایان سال 2024 یک‌پنجم کاهش خواهد داد، زیرا نوسان‌های قیمتی به عدم‌ثبات این دارایی در بلندمدت منجر خواهد شد. اما خلاف این دیدگاه نیز وجود دارد. در صورتی که تورم در ماه‌های آتی نیز به روند نزولی خود ادامه دهد، پاول پایان چرخه ضد تورمی خود را اعلام خواهد کرد و به زودی نرخ‌های سیاستی را کاهش خواهد داد. ناگفته نماند که در صورت وقوع هر یک از رویدادهای مذکور، طلا واکنش‌های متعددی از خود نشان داده و به نوسان در کانال 2300 تا 2400 می‌پردازد.

رکورد دیگری در راه است

به رغم واکنش منفی طلا به تصمیم احتمالی کمیته بازار باز فدرال رزرو، چشم‌انداز بلندمدت فلز گرانبها همچنان مثبت است و خدشه‌ای به صعود این دارایی تا پایان سال وارد نخواهد شد. اما مساله کارشناسان میزان صعود این دارایی تا پایان سال‌جاری است. آنها با استناد به روند قیمتی این دارایی تاکنون افزودند که طلا تا پایان سال 2024 از کانال 2600 دلاری عبور خواهد کرد و رکورد جدیدی به ثبت خواهد رساند.