بورس های مهم جهان سبزپوش شدند

انتظار می رود با وجود افزایش مجدد شیوع کرونا در جهان، رشد اقتصادی در نقاط مختلف آهسته آهسته از سر گرفته شود هر چند که اظهارات دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا در خصوص نقش چین در شیوع کرونا باعث نگرانی معامله گران از شروع یک جنگ لفظی جدید بین دو اقتصاد نخست جهان شده است. ترامپ با بیان اینکه چین اصلی ترین رقیب و دشمن آمریکا است، افزود: چینی ها کارهای بد زیادی انجام داده اند. می توانستند جلوی شیوع ویروس را بگیرند اما گذاشتند که همه جا پخش شود.  

چین و آمریکا با وجود رسیدن به یک توافق تجاری در اواخر سال قبل که به فاز نخست معروف شد، هنوز نتوانسته اند بر سر جزییات نیز به توافق برسند هر چند که آمارها نشان می دهد چین طبق تعهد خود با افزایش واردات از آمریکا به تدریج در حال کاستن از تراز تجاری مثبت خود با آمریکا است. این دو کشور بیشترین حجم تجارت دوجانبه در جهان را با یکدیگر دارند.  

رابرت کاپلان- مدیر دفتر منطقه ای فدرال رزرو در دالاس گفته است اقتصاد آمریکا امسال ۲.۵ درصد کوچک خواهد شد اما با از سرگیری فعالیت های اقتصادی و تجاری، سال آینده رشد ۳.۵ درصدی به ثبت خواهد رسید که می تواند سطح تولیدات ناخالص داخلی را به میزان قبل از زمان آغاز بحران کرونا برساند. کاپلان همچنین زدن ماسک و رعایت پروتکل های بهداشتی را اقدامی موثرتر از اعمال قرنطینه های سراسری دانسته و افزوده است جهان باید به زندگی در حضور ویروس کرونا عادت کند.  

میشل بارنیه- مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا در امور برگزیت در شرایطی از نزدیک شدن طرفین به حصول یک توافق بر سر کلیات روابط تجاری آتی خبر داده که هنوز انگلیس و اتحادیه اروپا نتوانسته اند به توافقی بر سر چارچوب روابط آینده خود دست پیدا کنند. دومنیک راب- وزیر خارجه انگلیس در اظهاراتی با انتقاد از مقامات اتحادیه اروپا گفته است که مواضع بروکسل باعث ناامیدی لندن شده است. همچنین برخی از منابع خبری از احتمال استعفای بوریس جانسون- نخست وزیر انگلیس تا یک ماه آینده خبر داده اند. پیش از این کارشناسان اقتصادی بانک گلدمن ساکس در تحلیلی با هشدار نسبت به عواقب شدید شکست مذاکرات برگزیت برای اقتصاد انگلیس نوشته بودند: اگر انگلیس و اتحادیه اروپا بدون دستیابی به توافقی مشخص به قوانین سازمان تجارت جهانی رجوع کنند، اقتصاد انگلیس دچار پیامدهای سنگینی خواهد شد که تبعات آن احتمالا دو تا سه برابر بیشتر از پیامدهای کرونا خواهد بود.   

اتحادیه اروپا تاکنون با بسیاری از درخواست های انگلیس برای دسترسی به بازارهای خود مخالفت کرده است و این اتفاق در شرایطی می افتد که طرف انگلیسی خواستار امضا یک توافق تجارت آزاد مشابه توافق اتحادیه اروپا با کانادا و برخی دسترسی های بیشتر شده است. انگلیس تاکنون با ژاپن پیمان تجارت آزاد امضا کرده و به دنبال امضای پیمان مشابهی با آمریکا، هند و اتحادیه اروپا است.

همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در اروپا و انگلیس که منجر به توقف بخش بزرگی از فعالیتهای اقتصادی در این کشور شده، نرخ تورم سالانه این کشور تا پایان ماه سپتامبر با ۰.۳ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۵ درصد رسیده است که این نرخ تورم، بالاترین نرخ تورمی انگلیس در طول چهار ماه اخیر محسوب می‌شود.

کشمکش بر سر چگونگی و میزان بسته حمایتی جدید در برابر کرونا در آمریکا هنوز ادامه دارد و روند معاملات را تحت تاثیر قرار داده است. نانسی پلوسی- رئیس کنگره از ترامپ خواسته است تا در خواسته های خود تجدید نظر کند. با این حال کارشناسان معتدند بعید است دموکرات ها اجازه اجرایی شدن این بسته را در استانه انتخابات بدهند. از سوی دیگر در مجلس سنا، میچ مک کانل- رئیس این مجلس از ارایه بسته پیشنهادی جمهوری خواهان تا هفته آینده خبر داده اند.

ریچارد کلاریدا- قائم مقام رئیس بانک مرکزی آمریکا - با اشاره به پیامدهای وسیع ویروس کرونا بر روی اقتصاد این کشور گفته است: بیرون آمدن از این چاله طول خواهد کشید، شاید یک سال زمان لازم باشد تا سطح تولیدات ناخالص داخلی مان به قبل از آغاز بحران برگردد. وی مسیر احیای اقتصاد را طولانی و دشوار دانست و افزود: برای بازار کار شاید حتی زمان بیشتری لازم باشد تا همه چیز به حالت قبل برگردد.  

صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود از چشم انداز اقتصاد جهانی با اشاره به شیوع گسترده کرونا و پیامدهای آن روی کسب و کارها و تجارت اعلام کرد انتظار می رود متوسط رشد اقتصادی ۱۸۹ کشورهای جهان امسال به منفی ۴.۴ درصد برسد که اگر چه ۰.۸ درصد بیشتر از برآورد قبلی است اما در صورت تحقق، بدترین عملکرد از زمان بحران مالی بزرگ دهه ۱۹۳۰ تاکنون خواهد بود.  

تاکنون بیش از ۴۲ میلیون و ۳۷۰ هزار و ۸۵۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۱۴۷ هزار و ۱۷۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۲۹ هزار و ۲۸ نفر، برزیل با ۱۵۵ هزار و ۹۹۶ نفر، هند با ۱۱۷ هزار و ۹۹۲ نفر، مکزیک با ۸۷ هزار و ۸۹۴ نفر و انگلیس با ۴۴ هزار و ۵۷۱ نفر بوده است.

بورس آمریکا  

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و  ۳۳۵.۵۷ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۳۴ درصد صعود تا سطح ۳۴۶۵.۳۹ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۳۷ درصد افزایش در سطح ۱۱ هزار و ۵۴۸.۲۸ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۱.۲۹ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۵۸۶۰.۲۸ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۸۲ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۲ هزار و ۶۴۵.۷۵ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۱.۲ درصدی در سطح ۴۹۰۹.۶۴ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۴۲ درصد بالا رفت و به ۶۸۹۳.۴۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۱۸ درصدی تا سطح ۲۳ هزار و ۵۱۶.۵۹ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۵۴ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۹۱۸.۷۸ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" ریزش ۱.۲۵ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۷۱۸.۴۹ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۱۱ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۱۶۷.۰۵  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۲.۱۲ درصد کاهش به ۳۹.۷۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۲.۰۸ درصدی به ازای ۴۱.۶۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با ریزش ۰.۱۵ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۹۰۲.۰۵ دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش ۰.۰۸ درصدی به ازای ۲۴.۷۰ دلار مبادله شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.