آمریکا تحریم تسلیحاتی ارتش اوکراین را لغو کرد!

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که محدودیت‌های اعمالی واشنگتن علیه گردان «آزوف» ارتش اوکراین در حوزه انتقال سلاح و آموزش نظامی، لغو شده است.

خبر مرتبط
چند کشور در نشست صلح اوکراین شرکت می‌کنند؟

سوئیس علام کرد که دست کم ۹۰ کشور و سازمان مشارکت خود در نشست صلح اوکراین را تائید کرده‌اند.

این گردان با اتهام پیوندهای «راست‌افراطی» روبه‌رو بود و حالا وزارت خارجه آمریکا در این بیانیه مدعی شده است که هیچ مدرکی دال بر نقض فاحش حقوق بشر از سوی این گردان یافت نشده است!

این گردان بدنام هم‌اکنون تحت عنوان «لشکر دوازدهم نیروهای ویژه» در گارد ملی اوکراین ادغام شده است. رفع محدودیت‌های مذکور علیه این گردان می‌تواند علاوه بر کمک به کی‌یف، به تشدید تنش در خط مقدم جبهه نبرد اوکراین و روسیه منجر شود.

گردان آزوف در واکنش به این اقدام آمریکا در صفحه اینستاگرامی وابسته به این گردان نوشت: این برگ تازه‌ای در تاریخ واحد ماست. آزوف بیش از پیش قدرتمند و حرفه‌ای و برای اشغالگران خطرناک می‌شود!

از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، گردان آزوف همواره در تلاش بوده است تا چهره مخدوش خود را از اتهامات ملی‌گرایی افراطی زدوده و خود را به واحدی حرفه‌ای و موثر معرفی کند. مسکو به دفعات این گردان را گروهی با ریشه‌های «نازیسم» معرفی و آن را به بیرحمی و شقاوت و جرایم جنگی و نقض حقوق بشر متهم کرده است. دیوان عالی مسکو در سال ۲۰۲۲ آزوف را گروهی تروریستی اعلام کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.