بریکس توانست تسلط آمریکا را درهم بشکند

لوئیس آرس رئیس جمهور بولیوی در نشست عمومی مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ گفت: کشورهای عضو بریکس توانستند سلط آمریکا را درهم بشکنند.

خبرگزاری تاس گزارش داد، وی گفت: امروزه نظم جهانی در حال تغییر به سمت وضعیتی عادلانه تر و متعادل تر بر اساس سیستم چند قطبی و چندجانبه گرایی است. کشورهای بلوک بریکس توانسته اند هژمونی آمریکا را در هم بشکنند و آنها امید توسعه همکاری بین کشورها هستند.

رئیس جمهور بولیوی خاطرنشان کرد که کشورش علاقه مند به همکاری با بریکس است، زیرا این همکاری "چشم انداز فوق العاده ای برای دگرگونی و تحول همراه با صنعتی شدن سریع " ارائه می دهد.

به گزارش ایرنا، بیست و هفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ که شانزدهم خردادماه ۱۴۰۳ آغاز به کار کرده است، تا نوزدهم ماه جاری برپاست و این شهر روسیه در این مدت میزبان مقامات و صاحب‌نظران مختلف از کشورهای مختلف جهان است.
در حاشیه این اجلاس، نمایشگاهی از دستاوردهای صنعتی، کشاورزی، حمل و نقل، بانک و بیمه، نوآوری‌های پزشکی و محصولات دانش‌بنیان برپا شده است.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت. از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) پنج عضو جدید شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به صورت رسمی به این گروه پیوستند.

کشور روسیه در سال ۲۰۲۴ میلادی ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده دارد.

بنا بر اعلام سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، حدود ۳۰ کشور به دنبال عضویت و یا ایجاد سازوکار همکاری با گروه بریکس هستند. در این میان، ترکیه و تایلند به تازگی از درخواست خود برای عضویت در این گروه سخن گفته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.