پوتین پاسخ داد / احتمال حملات اتمی وجود دارد؟

رئیس‌جمهوری روسیه در پاسخ به پرسشی درباره احتمال حملات اتمی گفت: من تصور می‌کنم که جهان هرگز به این نقطه نخواهد رسید؛‌ از این رو، می‌خواهم که سخن گفتن بیهوده درباره احتمال چنین حملاتی پایان یابد.

رسانه‌های روسیه گزارش دادند،‌ ولادیمیر پوتین این سخنان را روز جمعه در نشست عمومی بیست و هفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ بیان کرد، سخنرانی که بیشتر بر اقتصاد روسیه متمرکز و در عین حال با طرح دیدگاه‌های مسکو درباره وضعیت فعلی اقتصاد و سیاست جهان نیز همراه بود.

استقبال روسیه از افزایش اعضای بریکس؛ پوتین: مدل اقتصادی چین، مؤثرترین الگو است

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود،‌ در عین حال که به وجود آمدن شرایطی برای استفاده از سلاح هسته‌ای را بعید دانست،‌ احتمال تغییر در دکترین هسته‌ای این کشور را رد نکرد. 
 

استقبال از افزایش اعضای گروه بریکس

پوتین در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ گروه بریکس ظرفیت زیادی برای پیوستن کشورهای جدید به عنوان عضو دارد، روسیه از این امر استقبال می‌کند و به هر طریق ممکن از آن حمایت خواهد کرد.
رئیس جمهوری روسیه افزود: در سال جاری (۲۰۲۴) میلادی، عربستان سعودی، ایران، امارات متحده عربی، مصر و اتیوپی به گروه بریکس ملحق شده اند که به لطف پیوستن اعضای جدید، سهم این گروه در تولید ناخالص داخلی جهانی به ۳۶ درصد افزایش یافته است.
پوتین که کشورش ریاست دوره‌ای گروه بریکس را برعهده دارد، همچنین گفت: روسیه نه تنها از نظر اقتصادی و مالی، بلکه در زمینه‌های امنیتی، همکاری‌های بشردوستانه و سایر بخش‌ها به توسعه روابط در چارچوب بریکس ادامه خواهد داد.
وی اظهار داشت: ما با در نظر گرفتن چالش‌های جهانی و روندها، قابلیت‌های رو به رشد اقتصادهای ملی کشورهای عضو بریکس را در نظر خواهیم گرفت.

استقبال روسیه از افزایش اعضای بریکس؛ پوتین: مدل اقتصادی چین، مؤثرترین الگو است

دنیای چند قطبی در حال ظهور است

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: دنیای چندقطبی با مراکز جدید رشد، پیوندهای مالی بین دولت ها و شرکت ها در حال ظهور است.
وی افزود:‌ اقتصاد جهانی وارد عصر تغییرات جدی و اساسی شده است که با مراکز رشد، سرمایه گذاری و روابط مالی جدید بین دولت ها و شرکت ها در حال شکل گیری است.
پوتین با اشاره به برنامه‌های اقتصادی مسکو گفت: روسیه به تقویت حمایت از تغییرات مثبت در جامعه و اقتصاد خود ادامه خواهد داد و در راستای بهبود فضای کسب و کار، ما از مشارکت همه شرکا، کشورها و شرکت‌های خارجی و سازمان‌های بین‌المللی استقبال می‌کنیم.

استقبال روسیه از افزایش اعضای بریکس؛ پوتین: مدل اقتصادی چین، مؤثرترین الگو است

مدل اقتصادی چین مؤثرترین الگوی موجود است

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش پاسخ به سوالات نیز در این نشست گفت: مدل اقتصادی چین موثرترین مدل در میان مدل های موجود است.
وی ادامه داد: ما باید به آنچه در جهان می گذرد نگاه کنیم؛ بسیاری از کارشناسان، الگوی اقتصادی چین را موثرتر از مدل های موجود در آمریکای شمالی یا اروپایی می دانند.
پوتین اظهار داشت:‌ مدل اقتصادی چین، عناصر اقتصاد برنامه ریزی شده و بازار را ترکیب می کند.
وی در عین حال با بیان اینکه اقتصاد نوعی هنر است، یادآور شد که بهره‌گیری از مدل‌های اقتصادی جهان بدون توجه به وضعیت درونی و فرهنگ جامعه، منجر به نتیجه نمی‌شود و یا نتایج ضعیفی را به دنبال خواهد داشت.

استقبال روسیه از افزایش اعضای بریکس؛ پوتین: مدل اقتصادی چین، مؤثرترین الگو است

 

غرب در تلاش برای حفظ برتری است

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشورهایی که قبلاً رهبران توسعه جهانی بودند، اکنون در تلاش هستند تا از هر ابزاری که در دسترس است استفاده کنند تا هژمونی خود را حفظ کنند.
وی همچنین اظهار داشت:‌ با تقویت اقتصاد روسیه، اعتماد به سیستم های پرداخت غربی تضعیف شده است و صادرات روسیه به روبل در حال رشد است.
پوتین افزود: خود قدرت‌های غربی در بدتر شدن اعتماد به سیستم های پرداخت خود مقصر هستند.

 

آمریکا به اقتصاد جهان بدهکار است

رئیس‌جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد:‌ ایالات متحده آمریکا ۵۴.۳ تریلیون دلار به اقتصاد جهانی بدهکار است که حاصل انتشار اسکناس دلار بدون پشتوانه است.
وی افزود:‌ ایالات متحده از موقعیت انحصاری خود در بازار مالی جهانی سوء استفاده می کند. این موقعیت با چیزی جز اعتماد تضمین نمی شود.
پوتین خاطرنشان کرد:‌ امروز هیچ تضمین دیگری برای اعتماد به اقتصاد آمریکا وجود ندارد، ایالات متحده به طور جدی از این موضوع درآمد کسب می‌کند.

استقبال روسیه از افزایش اعضای بریکس؛ پوتین: مدل اقتصادی چین، مؤثرترین الگو است

ارتقای شاخص‌های اقتصادی روسیه

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین با اشاره به هدف‌گذاری این کشور برای قرار گرفتن در زمره چهار اقتصاد بزرگ جهان گفت: بنا بر آمار بانک جهانی که هفته گذشته منتشر شد، روسیه از ژاپن جلو افتاده است.
پوتین در ادامه با اعلام خودکفایی روسیه در تولید گوشت مورد نیاز این کشور، به ارائه گزارشی از دیگر شاخص‌های اقتصادی این کشور پرداخت و گفت:‌ بیکاری روسیه در آوریل ۲۰۲۴ به پایین ترین سطح تاریخی یعنی فقط ۲.۶ درصد رسید. ۱۵ تا ۲۰ سال پیش سوال اصلی این بود که چگونه شغل پیدا کنیم، اما اکنون این است که کجا پرسنل پیدا کنیم.
وی همچنین اظهار داشت:‌ تولید ناخالص داخلی و نرخ رشد اقتصاد روسیه با نرخی بالاتر از میانگین جهانی در حال رشد است.

 

روسیه به پیروزی خواهد رسید

رئیس‌جمهوری روسیه به موضوع عملیات نظامی این کشور در اوکراین نیز اشاره کرد و گفت:‌ روسیه به پیروزی خواهد رسید.
پوتین افزود: ستاد کل نیروهای مسلح روسیه در این راستا یک برنامه عملیاتی دارد که با موفقیت اجرا خواهد شد.
وی اظهار داشت: نیروهای روسی به تدریج دشمن را از دونباس و سایر مناطق خارج می‌کنند.

 

مذاکرات احتمالی باید بر اساس واقعیت‌های موجود باشد

رئیس‌جمهوری روسیه با اشاره به درباره مذاکره با اوکراین برای حل و فصل این مناقشه نیز گفت: مذاکرات احتمالی بین روسیه و اوکراین باید بر اساس واقعیت‌های (سرزمینی) فعلی باشد.
وی، پایان یافتن دوره پنج ساله ریاست‌جمهوری ولودیمیر زلنسکی از اول خردادماه ۱۴۰۳ را یادآور شد و با اشاره به عدم برگزاری انتخابات در اوکراین به دنبال اعلام وضعیت جنگی در این کشور گفت:‌ مقام اجرایی اوکراین مشروعیت خود را از دست داده است.

استقبال روسیه از افزایش اعضای بریکس؛ پوتین: مدل اقتصادی چین، مؤثرترین الگو است

رؤسای جمهوری بولیوی و زیمبابوه، پوتین را در این نشست همراهی می‌کردند و آنها نیز به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.

بیست و هفتمین مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ که شانزدهم خردادماه ۱۴۰۳ آغاز به کار کرده است، تا نوزدهم ماه جاری برپاست و این شهر روسیه در این مدت میزبان مقامات و صاحب‌نظران مختلف از کشورهای مختلف جهان است.
در حاشیه این اجلاس ، نمایشگاهی از دستاوردهای صنعتی ، کشاورزی، حمل و نقل، بانک و بیمه ، نوآوری‌های پزشکی و محصولات دانش‌بنیان برپا شده است.

بنا بر اعلام مشاور رئیس جمهوری روسیه و دبیر اجرایی کمیته سازماندهی مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ، موضوع اصلی این مجمع امسال "تشکیل نقاط رشد جدید، اساس یک جهان چندقطبی" است.
آنتون کوبیاکوف در این باره گفت: ثبات و عدالت در جهان چند قطبی تنها در صورتی امکان پذیر است که مراکز قدرت جدیدی ظهور کنند که بتوانند دیدگاه های خود را در مورد مشکلات جهانی ارائه دهند و در شکل گیری نظم نوین جهانی مشارکت کنند.
وی ادامه داد: توسعه نقاط رشد جدید مستلزم مشارکت فعال کشورها و مناطق مختلف است که آمادگی پذیرش مسئولیت آینده خود را داشته باشند.
برنامه تجاری مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ ۲۰۲۴ شامل چهار محور موضوعی است: "گذار به مدل چند قطبی اقتصاد جهانی"، "اقتصاد روسیه: اهداف و اهداف چرخه جدید"، "فناوری هایی که تأمین کننده برتری هستند" و "جامعه سالم، ارزش های سنتی" و توسعه اجتماعی - اولویت های دولتی".
برنامه رویدادهای مسیر بین المللی مجمع بین المللی اقتصاد سن پترزبورگ ۲۰۲۴ شامل بیش از ۱۰ گفتگوی تجاری از جمله فرمت های اتحاد اقتصادی اورآسیا و آسه آن (اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا)، روسیه - آفریقا، روسیه - آمریکای لاتین، روسیه - چین، روسیه - آفریقای جنوبی و سایر جلسات دوجانبه است.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه پیش از این شامگاه چهارشنبه ۱۶ خردادماه ۱۴۰۳ در حاشیه این اجلاس در نشستی بنا به سنت سالانه میزبان جمعی از رؤسای خبرگزاری‌های جهان بود که در آن علی نادری مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و دیگر مدیران رسانه‌های بین‌المللی به طرح مباحث و سوالات خود پرداختند.
اجلاس وزیران حمل و نقل گروه بریکس نیز روز جمعه ۱۸ خردادماه در حاشیه مجمع بین‌المللی اقتصادی سن‌پترزبورگ برگزار شد.

طرح ایجاد گروه بریکس با نزدیکی چهار قدرت اقتصادی در حال ظهور جهان شامل برزیل، روسیه، چین و هند در دوران اوج یکجانبه‌گرایی آمریکا در اواسط دهه ۱۹۹۰ میلادی شکل گرفت. «گروه بریک» در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۹ میلادی ( ۲۶ خرداد ۱۳۸۸ شمسی) به‌طور رسمی تأسیس شد و با اضافه شدن آفریقای جنوبی در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۰ (۳۰ شهریور ۱۳۸۹) نام آن پس از پیوستن این کشور از «بریک» به «بریکس» تغییر یافت. از ابتدای سال ۲۰۲۴ (دی‌ماه ۱۴۰۲) پنج عضو جدید شامل جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی، امارات متحده عربی و عربستان سعودی به صورت رسمی به این گروه پیوستند.
کشور روسیه در سال ۲۰۲۴ میلادی ریاست دوره‌ای بریکس را برعهده دارد.
بنا بر اعلام سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، حدود ۳۰ کشور به دنبال عضویت و یا ایجاد سازوکار همکاری با گروه بریکس هستند. در این میان، ترکیه و تایلند به تازگی از درخواست خود برای عضویت در این گروه سخن گفته‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.