حماس شروط پذیرش پیشنهاد بایدن را اعلام کرد

رئیس دفتر روابط بین‌الملل حماس تاکید کرد که جنبش حماس در مورد آنچه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد کرده است، سندی دریافت نکرده است. وی اشاره کرد حماس باید کاملا از پیشنهاد مطلع شود.

ابومرزوق روز شنبه گفت: «دولت آمریکا هنوز پاسخ مثبتی از سوی رژیم اشغالگر اسرائیل به پیشنهاد بایدن دریافت نکرده است و با این حال از ما می‌خواهد که آن را تأیید کنیم.»

ابومرزوق با اشاره به اینکه آنچه بایدن اعلام کرد «اصولی بود که حماس آنها را مثبت دید»، اما «ما باید آن‌ها را به‌طور کامل ببینیم و از آن مطلع شویم» تاکید کرد: «هیچ اصلاحیه‌ای در سند قدیمی مربوط به آتش‌بس و خروج از غزه نمی‌پذیریم.» 

رئیس دفتر روابط بین‌الملل حماس به المیادین توضیح داد که اگر پیشنهاد بایدن شامل توقف جنگ و خروج نیروهای اشغالگر از غزه باشد، «مقاومت در کنار مردم خود می‌ایستد و این پیشنهاد را می‌پذیرد».

خبر مرتبط
اعلام جزئیات طرح اسرائیل برای آتش‌بس و تبادل اسرا توسط بایدن

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در حساب کاربری خود در ایکس (توییتر سابق) جزئیات طرح ۳ مرحله‌ای رژیم اسرائیل برای آتش‌بس که ادعا می‌کند تحویل حماس شده را منتشر کرد.

ابومرزوق درباره دور قبلی مذاکرات با بیان اینکه مشکل قبلا در طبقه بندی مراحل نبود، بلکه در تعداد اسرای غیرنظامی صهیونیست‌ها بود که آزاد خواهند شد، گفت: «اختلاف ما بر سر سه مرحله نبود بلکه بر سر تداوم آتش‌بس بود.»

رئیس دفتر روابط بین‌الملل حماس افزود که اگر پیشنهاد بایدن شامل مواردی باشد که نقاط اختلاف را برطرف کند، جنبش با این توافق موافقت خواهد کرد.

ابومرزوق در مورد نبرد طوفان الاقصی و دستاوردهای آن تاکید کرد: «اگر پایداری مردم فلسطین و شجاعت مقاومت آنها نبود، ما نمی‌شنیدیم که رئیس جمهور بایدن پیشنهادی درباره توقف جنگ غزه را مطرح کند.»

ابومرزوق با تاکید بر اینکه مجاهدان غزه در این نبرد به تمام معناهای نظامی پیروز شدند، به ویژه زمانی که توانستند اهداف اشغالگران را خنثی کنند، خاطرنشان کرد: همه مردم فلسطین در هر کجا که باشند در پیروزی حاصل شده شریک هستند.

ابومرزوق در خصوص مسائل داخلی فلسطین نیز گفت: «آینده جنبش حماس را مجاهدان آن رقم می‌زنند و ما در میدان ثابت قدم هستیم و این جنبش امور فلسطین در غزه را مدیریت می‌کند.»

وی با بیان اینکه فردای جنگ باید روز فلسطین باشد، تاکید کرد: «ما خواهان حکومتی با اختیارات کامل در کرانه باختری و نوار غزه هستیم.»

ابومرزوق خاطرنشان کرد: «دولت فلسطین باید مورد قبول همه قرار گیرد و در جهت بازسازی و ساختن آینده تلاش کند.»

این اظهارات در حالی مطرح شده که حماس شنبه در پی سخنرانی بایدن بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که آنچه را در آن وجود دارد مثبت می‌بیند.

این جنبش بر آمادگی خود برای برخورد مثبت و سازنده با هر پیشنهادی مبنی بر آتش‌بس دائمی، خروج کامل اشغالگران از نوار غزه، بازسازی، بازگشت آوارگان به تمام محل‌های زندگی خود و تکمیل یک معامله جدی تبادل اسیران مشروط بر اینکه اشغالگران صراحتا به آن پایبند باشند، تاکید کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.