سکه سکته کرد/ آخرین قیمت دلار در بازار

به گزارش اقتصادنیوز، معامله گران ارزی تهران امروز شنبه ۱۲ خرداد ماه در حالی روانه بازار شدند که ۲ اتفاق در سمت رسمی بازار نظر آنان را به خود جلب کرد؛ نخست اینکه سرانجام  بانک مرکزی رسماً نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی را از سایت خود حذف و نرخ ۳۷هزارتومانی را برای دلار آمریکا جایگزین کرد؛ نرخ ارز ترجیحی که از سال ۹۷ و بر اساس مصوبه هیئت دولت حسن روحانی تعیین و اعلام شده بود و با انتقادات جدید همراه شد. بانک مرکزی در حالی نرخ ۴۲۰۰ را تا روز ۱۱ خرداد امسال روی وب‌سایتش ثابت نگاه داشته بود که از سال ۱۴۰۱، بر اساس قانون بودجه نرخ ارز ترجیحی از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تغییر کرده بود. این به معنای آن است که بانک مرکزی در ۲ سال اخیر دلار آمریکا را با نرخی اعلام می کرد که بنیان بسیاری از انتقادها به دولت روحانی بوده و اساسا از سال ۱۴۰۱ به بعد چنین نرخی وجود نداشت. همچنین ارز ترجیحی در بودجه ۲۸۵۰۰ تومن بود و حالا با نرخ ۳۷ هزار تومان اعلامی روی سایت بانک مرکزی این سوال به وجود آمده که آیا نرخ جدیدی اضافه شده است؟ نکته آنکه معامله گران نیز امروز در واکنش به این خبر می گفتند که یک نرخ جدید به بازار اضافه شد. 

از سوی دیگر، دومین اتفاق که امروز مورد توجه معامله گران ارزی قرار گرفت، تصمیم جدید مرکز مبادله ارز و طلا باز می گردد؛ علی سعیدی، مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران  از راه اندازی سامانه ارز خدماتی تا یک ماه آینده  خبر داد تا تمامی ۶۳ مورد اقلامی که مشمول ارز خدماتی می‌شود در این سامانه تأمین شود. بر اساس آنچه مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران اعلام کرده، «راه اندازی تالار معاملات سلف و معاملات آتی (فوروارد) است» و قرار است «در کنار معاملات نقدی، معاملات زمان‌دار برنامه‌ریزی شود». بر اساس این سامانه اگر واردکننده قصد انجام واردات دارند و می‌دانند که به عنوان مثال برای سه ماه آینده به ارز نیاز دارید، می توانند از قبل ارز مورد نیاز خود را پیش خرید کرده و تقاضای خود را ثبت کنند. 

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «سکه سکته کرد!/ تتر تغییر فاز داد/ واکنش بازار به قیمت دلار بانک مرکزی» بخوانید.

 
 
 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.