p22 copy

قرمزپوشی بازار گواهی به تبعیت از سایر بازارها

بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا طی روز شنبه 16‌اردیبهشت‌ماه یکپارچه قرمزپوش شد. بررسی روند معاملات در این بازار مالی از افت ارزش تمامی نماد‌‌‌های گواهی سکه، اکثر نمادهای گواهی زعفران و صندوق‌های کالایی خبر می‌دهد. از ابتدای هفته گذشته روند قیمتی در بازار گواهی سکه همچون سایر بازارهای مالی با سرعتی پرشتاب‌ افزایشی شد، به‌طوری که هر واحد گواهی سکه رفاه در یکشنبه گذشته با شکست رکورد قیمتی خود در سطح قیمت 357هزار تومان معامله شد. همچنین حجم معاملات با رشد حدود 30 تا 40درصدی نسبت به ابتدای ماه مواجه شد. اما انتشار اخبار سیاسی مثبت که به افت نرخ شاخص‌‌‌های ارزی مهم و بهای طلا در بازار آزاد انجامید، در نهایت بر کاهش نرخ گواهی سکه نیز تاثیر گذاشت.

بنابراین می‌توان گفت با توجه به ثبات یا روند کاهشی ارزهای شاخص معامله‌شده در بازار داخلی همچون دلار و پوند، به نظر می‌رسد معامله‌گران نیز از حجم تقاضای خود برای این گواهی به امید افت نرخ در روزهای آینده دست کشیده‌‌‌اند. در نتیجه هر گواهی سکه با میانگین قیمت 334‌هزار و 900تومان معامله شد و نسبت به سطح قیمت در روز جمعه با کاهش 2درصدی مواجه شد. همچنین بررسی روند قیمت‌ها در بازار آزاد حاکی از آن است که سکه بورسی تنها دارایی مالی نبود که با کاهش نرخ مواجه شد. روز گذشته بهای سکه امامی در بازار آزاد و تا لحظه تنظیم این گزارش به 33میلیون و 500‌هزار تومان رسید؛ در حالی که بهای این دارایی هفته گذشته به کانال 34میلیون تومانی نیز رسیده بود. در انتهای هفته گذشته و در پی رشد جزئی قیمت ارز در بازار آزاد قیمت سکه طلا نیز افزایشی شد. با این‌‌‌حال بررسی روند قیمت‌ها حاکی از آن است که طی هفته گذشته ارزش سکه بورسی در سطحی بالاتر از سکه امامی قرار گرفت.

به‌طور بنیادین ارزش هر سکه گواهی یک‌صدم ارزش سکه کامل است. در نتیجه در حالی که در روزهای میانی هفته گذشته بهای سکه امامی به 34میلیون و 900‌هزار تومان رسیده بود، قیمت هر گواهی سکه در روز 10اردیبهشت‌ماه رکورد قیمتی خود را شکست و در سطح 357هزار تومان به ازای هر گواهی معامله شد. در نتیجه ارزش هر 100گواهی آن که برابر با یک‌سکه تمام است به بیش از 35میلیون تومان رسید. با این حال با آغاز روند کاهشی در بازار‌‌‌های مالی، گواهی سکه نیز با افت نرخ مواجه شد و در نهایت ارزش آن در معاملات روز گذشته در سطحی برابر با سکه امامی قرار گرفت.

عقبگرد طلا با انتشار داده‌‌‌های مثبت شغلی

با افزایش احتمال توقف سیاست انقباض پولی ایالات‌متحده پس از نشست فدرال‌رزرو در روز چهارشنبه گذشته بهای جهانی طلا با افزایش روبه‌‌‌رو شد؛ اما این رشد نرخ به‌سرعت از میان رفت؛ چرا که انتشار داده‌‌‌های شغلی در آمریکا از افزایش نرخ استخدام کارفرمایان در آوریل گذشته خبر داد. روز گذشته بهای جهانی طلا به 2‌هزار و 16دلار به ازای هر اونس رسید و نسبت به جمعه گذشته بازده منفی بیش از 5/ 1درصدی را به ثبت رساند. چهارشنبه گذشته با وجود افزایش دوباره نرخ بهره به میزان 25/ 0واحد درصد دیگر، طلا با رشد ارزش روبه‌رو شد؛ چرا که جرمی پاول رئیس فدرال‌ررزو در نشست این نهاد اعلام کرد، شاید این آخرین بار باشد که در سال میلادی جاری نرخ بهره را افزایش دهیم. همین مساله نیز سیگنال مثبتی برای این دارایی بود و بهای طلا در بازار کامکس با رشد 5/ 3درصدی به 2‌هزار و 50دلار به ازای هر اونس رسید. این سطح قیمتی دومین رکورد تاریخی طلا محسوب می‌شود.

بیشترین قیمت ثبت‌شده برای طلای جهانی مربوط به تابستان سال 2020 و سطح قیمتی 2‌هزار و 66دلار است. با این حال این رشد قیمتی پس از انتشار داده‌‌‌های وزارت کار آمریکا به‌سرعت از بین رفت و طلا با کاهش قیمت مواجه شد؛ چرا که این وزارت اعلام کرد براساس داده‌‌‌های ماه آوریل، کارفرمایان حدود 230‌هزار نفر را طی ماه قبل استخدام کرده‌‌‌اند که بسیار بالاتر از سطح تخمینی 180‌هزار نفر قرار می‌گیرد. یک تحلیلگر بازارهای کالایی معتقد است، انتشار هرگونه داده اقتصادی که به کاهش فعالیت در اقتصاد آمریکا و احتمال وقوع رکود اشاره کند و در نتیجه به کاهش نرخ بهره در میان‌مدت و بلندمدت منجر شود، احتمالا از قیمت طلا حمایت کرده و موجب رشد نرخ آن می‌‌‌شود.

از طرفی تحولات مربوط به بخش بانکداری در ایالات‌متحده و و سقف بدهی این کشور نیز توجه سرمایه‌گذاران را به خود معطوف کرده است؛ چرا که نااطمینانی اقتصادی و کاهش نرخ‌ها می‌‌‌تواند به افزایش تقاضا برای طلا به جهت حفظ دارایی منجر شود. با این‌‌‌حال برخی تحلیلگران معتقدند در زمان وحشت شدید، همه بازار‌‌‌ها از جمله بازار طلا نیز ممکن است سقوط کنند. در بازار سایر فلزات گران‌‌‌بها نیز نقره با 8/ 1‌درصد کاهش به 60/ 25دلار در هر اونس رسید، پلاتین با 7/ 1‌درصد افزایش به 25/ 1057دلار رسید، در حالی که پالادیوم با 4/ 3‌درصد افزایش به 96/ 1496دلار رسید.