تازه ترین خبرها از حال و هوای بازار ارز و طلا

امروز اگرچه نرخ طلای جهانی نزولی بود اما در بازار داخلی ایران قیمت طلا و سکه طبق سایت اتحادیه ارز و طلا صعودی بود.

امروز پنجشنبه ۴ اسفند ماه؛ سومین روز فعالیت مرکز مبادله ارز و طلا بود. نهاد مرکزی بازار ساز سعی کرده تا جلوی نوسانات ارزی را بگیرد. یکسری از سایت ها ادعا دارند سیگنال های بانک مرکزی در روزهای اخیر از جمله جزئیات منتشر شده در خصوص سرفصل‌های ۶۳ گانه مصارف ارزی - خدماتی (غیر بازرگانی) و تغییر  سیاست جدید ارزی درباره گروه‌بندی کالای وارداتی، گواه بر این است که نهاد سیاستگذار تمام تلاش خود را به کار گرفته تا در یک فضای واقعی و بدون هیجان بازار ارز را سروسامان دهد. 

موافقان این طرح باور دارند که مرکز مبادله ارزی این قابلیت را دارد تا سیستم تخصیص ارز در کشور را سامان دهد و نیازمندان واقعی را از دلالان و افرادی که شغل‌شان سوداگری در بازار است، متمایز سازد.

پشتوانه سیاسی بانک مرکزی 

در شرایط فعلی دولت و روزنامه کیهان حمایت تمام قد خود را از مرکز مبادله اعلام کرده اند که نشان دهنده آن است که بانک مرکزی پشتوانه سیاسی لازم برای اعمال سیاست های جدید خود را دارد و می تواند در جهت تسهیل ارز نسخه جدید خود را پیاده سازی کند.

عرضه سنگین دلار در مرکز مبادله

بانک مرکزی در تازه ترین گزارش خود  اعلام کرده نزدیک به ۴۰۰ میلیون دلار در مرکز مبادله ارز و طلا مورد معامله قرار گرفته است. برخی فعالان باور دارند با این سطح سنگین از عرضه ارز می‌توان تصور کرد که بازارساز ارزی به طور جدی پایین آوردن  قیمت دلار  را دنبال می‌کند.

اگر روزی ۴۰۰ میلیون دلار در مرکز مبادله تزریق شود، در طول یک هفته کاری (۶ روز)، میزان عرضه ارز به حدود دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خواهد رسید که میزان بسیار قابل توجهی است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «ترمز دلار در دست درهم است؟ /صعود قیمت سکه و طلا» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.