اول هفته جاری روز متفاوتی برای بازارها بود، چراکه متقاضیان برای اولین بار ظرف ۵ هفته گذشته دست بالا را در بازار نداشتند و این می‌تواند سیگنالی مبنی بر عقب‌نشینی آنها به بازار صادر کند. در این میان، برخی فعالان، اخبار روز گذشته مبنی بر تایید سران سه قوه بر سیاست‌های جدید ارزی و اعلام آنها در روز دوشنبه از سوی رئیس کل بانک مرکزی را مهم‌ترین عاملی دانستند که خریداران بازار را به عقب‌نشینی واداشت. از سوی دیگر، بسیاری دیگر از تحلیلگران باور دارند، قیمت دلار بالای ۱۰ هزار تومان در مقطع کنونی با متغیرهای اقتصاد ایران همخوانی ندارد و بخش زیادی از آن ناشی از عوامل روانی و قسمت دیگری وابسته به اتخاذ سیاست اشتباه عرضه دلار ارزان از سوی سیاست‌گذار بوده است. این دسته باور دارند با تخصیص بهینه ارز در بسته جدید و ورود ارز پتروشیمی‌ها به بازار قیمت دلار توان آن را دارد که بیشتر در مسیر نزولی قرار بگیرد، این در حالی است که عده دیگری باور دارند، نوسان‌گیران با جوسازی پیرامون آغاز مرحله اول تحریم‌ها سعی خواهند کرد قیمت‌ها را یک‌بار دیگر افزایشی کنند. دسته دیگری معتقدند، اثر این موضوع در بازار پیش‌خور شده است و تا اتفاق جدیدی رخ ندهد، تقاضای بیشتری وارد بازار نخواهد شد. البته در‌صورتی‌که قیمت بالای مرز ۱۰هزار تومانی باقی بماند، ممکن است به‌تدریج تقاضاهای فنی بیشتری به بازار ورود کند. در روزهای اخیر معامله‌گران مقاومت زیادی را در برابر نزول دلار به زیر سطح ۱۰ هزار تومانی از خود نشان داده‌اند. به‌عنوان مثال، روز گذشته تا ساعت ۵ بعدازظهر معامله‌گران در بازار داخلی هر زمان قیمت دلار به سوی سطح یاد شده حرکت می‌کرد، خریدهای خود را بالاتر می‌بردند. در مقطع اول آنها سعی کردند کانال ۱۰ هزار و ۳۰۰ تومان را حفظ کنند، ولی پس از ادامه فروش‌ها تلاش کردند که اجازه ندهند قیمت به زیر سطح ۱۰ هزار و ۲۰۰ تومان برود. این در حالی بود که قیمت از ابتدای روز کاهش خود را از محدوده ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان آغاز کرده بود.

  کاهش ۱۵۰ هزار تومانی سکه

در روزی که دلار بیشتر رو به‌سوی قیمت‌های پایین‌تر داشت، سکه تمام بهار آزادی نیز مسیر کاهشی را برای حرکت انتخاب کرد. روز شنبه، سکه تا ساعت ۴بعدازظهر ۱۵۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۳ میلیون و ۸۲۰هزار تومان رسید. سکه روز اول هفته را در کانال ۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان آغاز کرد، ولی به‌تدریج فروشنده‌ها قدرت را در دست گرفتند و قیمت را به کانال‌های پایین‌تر هدایت کردند. روز گذشته هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به زیر مرز ۳۰۰ هزار تومانی رسید. نیم سکه نیز از مرز ۲ میلیونی پا پس کشید و به نزدیکی مرز یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی رسید. ربع سکه نیز از سطح مهم یک میلیون تومانی پایین رفت و به قیمت ۹۵۰ هزار تومان رسید.

  افزایش تقاضای طلا در ایران سال ۲۰۱۸

کاهش روز گذشته قیمت انواع سکه و طلا در حالی در بازار داخلی صورت گرفت که آمارهای شورای جهانی طلا نشان می‌دهد تقاضای سکه و شمش در ایران در فصل دوم سال ۲۰۱۸ به بالاترین میزان از فصل دوم سال ۲۰۱۴ رسید. همچنین میزان تقاضا برای این دو در دو فصل سال ۲۰۱۸ بالاتر از مجموع سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بوده است.

البته میزان تقاضا در فصل دوم سال ۲۰۱۸ همچنان پایین‌تر از مقاطعی است که در بازار داخلی سکه و دلار شوک های سال ۹۰ تا اوایل سال ۹۲ را تجربه می‌کردند. مصرف دلار در فصل دوم سال ۲۰۱۳ به بالای ۲۰ تن رسید. در فصل اول همان سال تقاضا نزدیک به ۱۳ تن بود. در مقیاس سالانه میزان مصرف طلا در ایران در سال ۲۰۱۳ نزدیک به ۶۵ تن بود. از سال بعد مصرف شکل کاهشی به خود می‌گیرد تا اینکه از سال ۲۰۱۷ روند معکوس شود؛ در‌‌حالی‌که در سال ۲۰۱۶میزان تقاضای طلا به ۶/ ۴ تن رسیده بود، در سال ۲۰۱۷ با رشد ۳۷ درصدی به ۱۹ تن رسید.به گفته فعالان، در روزهای اخیر بازار سکه و ارز آرامش بیشتری پیدا کرده است؛ به‌طوری که سکه تمام بهار آزادی در روزهای اخیر بیشتر در کانال ۳ میلیون و ۸۰۰ تا ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نوسان کرد؛ سقف این دامنه ۶۰۰ هزار تومان پایین‌تر از بالاترین قیمت ثبت شده برای سکه در هفته گذشته بود.

13 (2)