ریشه‌های هیجان دلا‌ر و سکه

در دومین روز هفته، بازار ارز و سکه یکی از هیجانی‌ترین روزهای خود در سال ۹۷ را تجربه کرد. روز یکشنبه قیمت‌ها در بازار بیشتر لفظی بودند؛ در این روز عرضه‌کننده چندانی در بازار وجود نداشت و نبود فروشنده زمینه‌ساز گم‌شدن قیمت دلار و سکه در ساعت‌هایی از بازار شد. در واقع، روز گذشته معامله‌گران قیمت مشخصی را بعضا برای دلار به مشتریان اعلام نمی‌کردند؛ بلکه دامنه‌ای از قیمت‌ها را به‌عنوان نرخ احتمالی فروش عنوان می‌کردند. به‌عنوان مثال، یکی از خریداران عنوان کرد، واسطه‌ای به او گفته است بین قیمت‌های ۱۰ هزار و ۴۰۰ تا ۱۰ هزار و ۷۰۰ شاید بتواند برای او دلار تهیه کند. همچنین روز گذشته قیمت‌های متفاوتی در بازار ارز و سکه شنیده می‌شد و سرعت جابه‌جایی قیمت‌ها در مقاطعی از روز بسیار زیاد بود. مردم زیادی به صرافی‌ها مراجعه می‌کردند و از آنها درخواست خرید دلار یا سکه می‌کردند؛ با این حال کمتر کسی حاضر به فروش بود. البته برخی فروشندگان با ارقامی بسیار بالا حاضر می‌شدند دلار را به فروش برسانند. نبود سکه یا ارز فیزیکی در بازار موجب شده بود که ولع خریداران بیش از پیش افزایش پیدا کند؛ هر چقدر قیمت بالاتر می‌رفت، تقاضای بیشتری با هیجان در بازار حضور می‌یافت. با این حال با برخورد دلار به مرز ۱۱ هزار تومانی فضای معاملات کمی آرام‌تر شد و قیمت به سوی کانال پایین‌تر حرکت کرد. در این روز سکه نیز قیمت مشخصی نداشت. در حجم خرد به ندرت عرضه‌ای صورت می‌گرفت و در معاملات بزرگ قیمت از مرز ۴ میلیونی عبور کرده بود. یکی از فروشندگان سکه و دلار عنوان می‌کرد، متقاضی به او مراجعه و قیمت سکه را پرسید. وی گفت بهای سکه را براساس برخی سایت‌های اعلام قیمت، ۴ میلیون تومان اعلام کرد، ولی سکه‌ای ندارد که به او بفروشد. به گفته فرد حاضر در صرافی، خریدار چنان هیجانی و نگران شده بود که به او گفت حاضر است حتی با قیمت ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نیز سکه را خریداری کند؛ شاهدی بر وضعیت هیجانی روز گذشته بازارها.

  فاصله قیمت نقدی از حواله بیشتر شد

یکی از عواملی که زمینه‌ساز هیجان بازارها در روز دوم هفته شد، افزایش تحرکات نوسان‌گیران در ساعات انتهایی روز شنبه بود. به گفته فعالان، حدود ساعت ۱۰ شب روز اول هفته برخی کانال‌های اطلاع‌رسانی عنوان کردند، دلار و سکه در معاملات پشت خطی از مرزهای روانی مهم عبور کرده‌اند. آنها گفتند که دلار از مرز ۱۰ هزار تومانی عبور کرد و سکه به فاصله ۱۰ هزار تومانی مرز ۴ میلیونی رسید. نوسان‌گیران می‌دانستند در صورتی که قیمت از مرزهای مهم عبور کند، با حضور بخش جدیدی از تقاضا در بازار مواجه خواهد شد، عاملی که قیمت‌ها را بیش از پیش بالا می‌برد. روز شنبه، ورود تقاضای جدید و نبود عرضه در بازار نوسانات قیمت را وسعت داد.

 یکی از نشانه‌هایی که حاکی از بالا رفتن میزان هیجان در بازار ارز بود، به افزایش فاصله نرخ بازار نقدی با بازار حواله مربوط بود. روز گذشته در مقاطعی فاصله این دو نرخ به حدود ۵۰۰ تومان رسید؛ این در حالی بود که در روزهای قبل بیشترین فاصله حدود ۲۰۰ تومان بود. به گفته فعالان، فاصله شدید نرخ نقدی با قیمت حواله‌ای نشان‌دهنده وجود هیجان در بازار فیزیکی ارز بود. هیجانی که به واسطه تقاضای مردم و سفته‌بازان ایجاد شده بود. به گفته یکی از بازیگران رسمی، آنها روز یکشنبه با آسودگی بیشتر می‌توانستند اقدام به جابه‌جایی‌های حواله‌ای کنند؛ حال آنکه در بازار نقدی فعالیت سخت شده بود. به گفته یکی از آنها، روز شنبه دلار را بالای ۹ هزار و ۶۰۰ تومان فروخت؛ ولی با نوسانات روز شنبه به ازای هر دلار بالای ۵۰۰ تومان ضرر کرده بود. از نظر وی معامله‌گران در این وضعیت بیشتر تمایل دارند در صورتی که مشتری برای خرید به آنها مراجعه کرد، برای او از دیگران ارز تهیه کنند و ۲۰۰ تا ۴۰۰ تومان گران‌تر به مشتری بفروشند. در واقع فعالیت‌های واسطه‌ای در شرایط فعلی در بازار خریدار بیشتری دارد.