آنکارا محل رویاپردازی‌های ابوظبی شد/ امارات عربستان را دور زد؟

به گزارش اقتصادنیوز، ترکیه از سال ۲۰۲۱، سیاست‌های خود در خاورمیانه را تغییر داده و روابط دیپلماتیک خود را با مصر، عربستان سعودی، سوریه و امارات متحده عربی (امارات متحده عربی) بازتعریف کرده است. با این حال، به ادعای ناظران این روند خطی نبوده و در برخی موارد، عقب‌نشینی‌ها و یا حتی شکست‌های آشکار وجود داشته است. به طور کلی، احیای روابط ترکیه با امارات نه تنها به دلیل سرعت نسبی، بلکه به دلیل پتانسیل چنین تعاملی برجسته است.

روابط ترکیه و امارات از برخی جهات اکنون شبیه روابط طولانی مدت و موفق ترکیه و قطر است، اما هنوز از سطح استراتژیک فاصله دارد. با این همه گفته می شود که امارات ترکیه را برای بازتعریف روابط خود با رقبایش تشویق می کند. در باب تلاش ترکیه برای احیای روابط دیپلماتیک با رقبایش مرکز عربی واشنگتن دی سی تحلیلی را منتشر کرده و در میانه آن تلاش دارد تا از دو بعد اقتصادی و سیاسی به چرایی نزدیکی آنکارا به بازیگرانی که زمانی در قامت رقیبش فعالیت داشتند، بپردازد.اقتصادنیوز این یادداشت را در دو بخش ترجمه کرده که بخش نخست با عنوان «درهم امارات ترکیه را خلع سلاح کرد/ آشتی‌کنان اردوغان با مصر، امارات و عربستان» منتشر شد و بخش دوم در ادامه آمده است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «معمای رقص عربی اردوغان/ دست پنهان امارات در پروژه آشتی ترکیه با رقبا» بخوانید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.