خیز عراق برای نقش آفرینی در منطقه/ کمک آنکارا به بغداد برای یک پروژه جاه طلبانه

به گزارش اقتصادنیوز، ۲۲ آوریل، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از ۱۳ سال سفری نادر به عراق داشت؛ سفری که در جریانش دو طرف ۲۶ توافقنامه و یادداشت تفاهم امضا کردند که یکی از آنها در مورد افزایش همکاری در حوزه های انرژی، تجارت و مدیریت آب بود. دو همسایه دوره های پرفراز و نشیب و اختلافات زیادی را بر سر مسائل مختلف از امنیت مرزی گرفته تا مدیریت آب و ترانزیت تجربه کرده اند. با این حال، تحولات ژئوپلیتیکی منطقه مانند جنگ در غزه و پیدایش چندین مسیر تجاری رقیب، عراق و ترکیه را به هم نزدیکتر می کند.

به نوشته موسسه مطالعاتی استیمسون، مقامات عراقی با عملیات نظامی ترکیه در بخش وسیعی از شمال عراق در تلاش برای شناسایی اعضای حزب کارگران کردستان (PKK) که ترکیه آن را یک گروه تروریستی می‌داند، موافقت کردند؛ گزاره‌ای که پیروزی اساسی برای آنکارا قلمداد می شود.

در مقابل، ترکیه امتیازات مهمی در زمینه مدیریت آب فرامرزی در اختیار بغداد قرار داد. بغداد سال‌ها استدلال می‌کرد که سدهای ساخته شده در ترکیه سطح آب رودخانه‌های فرات و دجله را که عراق برای آبیاری به آنها متکی است، کاهش داده است. برای حل این مشکل، دو دولت به توافقی ۱۰ ساله دست یافتند که سطح آب کافی از ترکیه را تضمین می‌کند. آنکارا همچنین متعهد شد که به عراق در ساخت سیستم‌های آبیاری مدرن کمک کند تا تأثیر این قرارداد برای کشاورزی عراق به حداکثر برسد.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «گنج گم شده اردوغان در عراق/ خیز آنکارا برای عبور از سد ایران و آمریکا» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.