مقاومت فلسطین از شروع دوباره مذاکرات قاهره خبر داد

این منبع به شبکه المیادین تاکید کرد: واشنگتن بر میانجیگران مصر و قطر و اشغالگران برای دستیابی به توافق آتش‌بس فشار آورد.

خبر مرتبط
خبر مهم درباره آتش‌بس غزه/ زمان مذاکرات جدید در قاهره مشخص شد

یک مقام آمریکایی گفت که ویلیام برنز رئیس سیا، هیات آمریکایی در مذاکرات قاهره را هدایت خواهد کرد.

به گفته منبع برجسته مقاومت، در سایه ادامه شکاف‌ها بین حماس و اشغالگران، مذاکرات در قاهره از سر گرفته می‌شود.

این در حالی است که آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا روز جمعه در پیام‌هایی به سران مصر و قطر از آنها خواست تا بر حماس برای انعقاد قرارداد تبادل اسیران با رژیم صهیونیستی فشار بیاورند.

همچنین روز جمعه منابع مصری آگاه به تحرکات قاهره در رابطه با وضعیت نوار غزه آنچه را «فشار» از سوی دولت آمریکا برای دستیابی به یک آتش‌بس بشردوستانه فوری در نوار غزه در روزهای عید فطر خواندند، فاش کردند. این منابع با اشاره به اینکه از زمانی که ارتش اسرائیل هفته گذشته امدادگران خارجی را کشت، آنچه را می‌توان به عنوان یک «تغییر پارادایماتیک» در موضع دولت بایدن توصیف کرد، به وجود آمده است.

یک منبع مصری به العربی الجدید گفت: «ویلیام برنز، مدیر کل سیا در ساعات آینده وارد قاهره خواهد شد تا با حضور سرلشکر عباس کامل، رئیس اطلاعات کل مصر، دیوید بارنیا، رئیس سرویس اطلاعاتی اسرائیل (موساد)، رونن بار رئیس سرویس امنیتی شین بت و با حضور محمد بن عبدالرحمان آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در سایه فشار زیاد آمریکا بر دولت اسرائیل، در پی حادثه هدف قرار دادن تیم امداد خارجی، به منظور دستیابی به توافق آتش‌بس در نوار غزه که به آزادی اسرای اسرائیلی کمک می‌کند، جلسه‌ای برگزار کند.

این منبع گفت: تماس‌های مصر و آمریکا طی ساعات گذشته با هدف ترغیب قاهره به اعمال فشار بر جنبش حماس و مقاومت در نوار غزه به منظور عقب نشینی از موضع خود در خصوص پیشنهادات برای دستیابی به توافق آتش‌بس در حال حاضر انجام شد.

به گفته این منبع، «دولت آمریکا پس از هدف قرار گرفتن کنسولگری ایران در دمشق در تلاش است تا حداقل با یک آتش‌بس بشردوستانه در جریان عید فطر، اوضاع را بهتر کند. در صورت عقب نشینی هر 2 طرف از مواضعشان درخصوص آخرین سناریوی راه حل پیشنهادی، توافق در این دور از مذاکرات می‌تواند آستانه‌ای برای توافق گسترده‌تری در نظر گرفته شود.»

این منبع توضیح داد که «مقامات اسرائیل در گفت‌وگوهای اخیر در قاهره که شامل نمایندگان شین بت، موساد و ارتش بود، اشاره کردند که مصر و قطر به اندازه کافی بر جنبش حماس فشار نمی‌آورند تا با پیشنهادات فعلی موافقت شود».

این منبع اشاره کرد «طرف اسرائیلی مدعی است که مواضع مصر و قطر به تقویت حماس در مذاکرات کمک می‌کند».

در این زمینه، جهاد طه، سخنگوی رسمی جنبش حماس در گفت‌وگوی اختصاصی به العربی الجدید گفت: «شکی نیست که پس از شکست مفتضحانه اشغالگران در دستیابی به اهداف تجاوز به مردم و مقاومت آنها به لطف استقامت و فداکاری مردم ما و مقاومت دلیرانه آنها، اشغالگران سعی در هدف قرار دادن میدان داخلی فلسطین  با طرح‌ها و نقشه‌ها و انتشار بیانیه‌ها و اخبار کذب و گمراه‌کننده دارند که صفوف فلسطینی‌ها را هدف قرار می‌دهد.»

طه افزود: این در شرایطی است که حالتی از سردرگمی و دو دستگی در درون رژیم صهیونیستی برای برون رفت از بحران داخلی رخ می‌دهد و همه این تلاش‌ها با توجه به وضعیت آگاهی و انسجامی که مردم و مقاومت ما  در خنثی کردن این نقشه‌ها نشان می‌دهند، با شکست مواجه خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.